Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stamp3
Hej!

Min xc90-2016 ska in på sin årliga service nu till veckan. Igår fick jag förutom servicemeddelandet även ”nivåreglering service erfodras” och luftfjädring är ur funktion.
Säkringen har gått och testade med en ny mcase, men ingen lycka. Sköt dock inte den säkringen igen.
Upplever den inte direkt låg, aningen lägre än vanligt och främst att ingen reglering sker.

Ringde verkstaden och de trodde på kompressorn. Fick pris på 12 800 och även om det är mycket pengar så trodde jag att det kostade mer. Någon annan som bytt kompressor och landat där prismässigt? Tänker om det kan tänkas stanna där. Läst om summor kring 25-40k.

Allt känns surt då jag ska sälja bilen och det efter att servicen var gjord. Men det är bara att bita i det sura äpplet 😊
av GoranP
Ang nivåregleringen så upplever jag det kanske som en av dom svaga punkterna på bilen, i mitt fall en V90 T8 R-design, MY18. Första pumpen pajade under tiden det fanns ordinarie garanti på bilen. Den andra pajade i vintras, efter garantin hade gått ut. Men det fanns ju garanti på servicen, vilket gjorde jag slapp betala.
2 byten under loppet av drygt 3år gör att man fundera på vad den svaga punkten sitter. Med utgångspunkt från mitt fall är den enda gemensamma nämnaren att dom har inträffat vintertid. Om det är en ren tillfällighet, kan man fundera på.
För övrigt är jag nöjd med både bilen och hur min verkstad löste problemet.
av Stamp3
Jag har helförsäkringen, tyvärr har bilen gått för långt för att kunna nyttja försäkringen.
Sätter mina pengar på att kompressorn har gett upp. Detta skede efter den extrema regnperioden i dalarna/gävleborg så inte omöjligt att det är fuktrelaterat.
av Stamp3
Ja egentligen skulle jag göra det men har inte orken utan vill mest bli av med den nu. Tråkigt då det var min drömbil men nu har jag tröttnat ur. Motorbyte (garanti), frusna bakdörrar, elbaklucka som hänger sig och nu detta. Känns som att det kan bli ännu dyrare framöver om det fortsätter på detra vis. Troligen ett måndagsex men känns inte så kul med en bil i denna prisklass..
Användarvisningsbild
av bem
Stamp3 skrev: ons 25 aug 2021, 14:11 Mycket riktigt kompressorn som hade gett upp. 12 800:- totalt landade kalaset på. Sista problemet jag kommer brottas med, nu är det försäljning nästa.
Det är verkligen synd det tycks vara så kort livslängd på delar som ingår i aktivt chassi med luftfjädring. Såna saker vill man ju skall hålla rätt länge speciellt som det är såpass dyrt att köpa till när en bil köps ny. Känns som en ägare kan få betala flera gånger om snudd på om man vill hålla liv i luftfjädringen under längre tid. Kanske var tur jag inte valde till denna i och för sig komforthöjande fjädring på min nyligen levererade V90 T6 Recharge Inscription. Men jag övervägde lägga till det men tyckte 19 ”lakan” var lite väl saftigt, som det kostar att få det på en V90 2022:a.
/Bo

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]