Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
I dag fick jag för första gången ett äkta falsk(?)ingrepp då bilen plötsligt tvärnitade till (inte till noll men sänkte farten en bit) och meddelande om automatisk broms vid kollisionsrisk. Krokig landsvägskörning. Kört här flera gånger utan reaktion tidigare.
Inte kunnat kika i kameran än för att se vad som kan ha triggat.
Haft bilen i fyra år snart.

Någon annan som råkat på detta?
Användarvisningsbild
av bem
Jag körde en V90 T6 Recharge Inscription demobil i våras och låg på vägen i ca. 100 knyck som var skyltat fart på det vägavsnittet. Bilen framför mig svängde in på en parkeringsficka, det var hyfsat långt avstånd till bilen framför mig. Min bil bromsa in kraftigt. Jädra var förvånad jag blev. Men better safe then sorry har jag tänkt efteråt. Men det var tur jag inte drack nåt ur en mugg eller så för då hade innehållet nog dränkt ratten. :-)
Förarstöd i all ära men frågan är om vi inte börjar närma oss gränsen för vad vi behöver hjälp med när vi kör våra bilar?
Känns lite som när ABS och sen antisladd kom det nästan räckte med det... :-D Jo förresten City safety och viltkollission tycker jag är vettigt att ha av såna avancerade förarstöd.
Tycker inte det var länge sen jag körde i godan ro i mina V70 (1997:a och 2001:a) och de hade inte mycket förarstöd, ABS och antisladd var det i 2001:an minns jag). Min nuvarande V70 MY14 har City safety men så mycket mer vete tusan.
På min nya V90 T6 Recharge Inscription 2022 är det så mycket förarstöd att jag kan inte hålla allt i huvet ens vad bilen kan hjälpa till med för att göra körningen säkrare. Men det går visst avaktivera en del om man vill.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
Japp, två gånger och att den kraftigt drar åt bältet. På samma plats och 70-väg med svag vänster, elstolpe och buske samt att det blåst.
Men endast två gånger på 4,5 år.
Har väl sedan "plingat" 2-3 ggr utan att bromsa där bilen uppfattat något jag inte kunnat se.
av Xanthopteryx
Har nu kollat videon. Det var vid ett möte som bilen reagerade och jag kan förstå varför den reagerade där så skulle nog säga att det inte var en falskreaktion utan högst adekvat.
Kurviga smala vägar, möte på krön i en kurva.
Bilen gjorde exakt rätt efter bilens förutsättningar kunskapsmässigt (ja, det är svårt med smarta bilar som klarar samma saker som vi människor).
Den kunde ju inte veta att jag skulle svänga där och inte kunde den veta exakt hur vägen gick efter krönet.
av AndS
Xanthopteryx skrev: lör 07 aug 2021, 09:10 Har den larmat innan då?
Jag har tidig varning men ingen varning denna gång.
Allt på en gång larm, bälte och broms. Och den drar till ordentligt i bältet så man sitter pressad mot ryggstödet.
av monza
Visserligen en V70, men ändå:
Min V70 har en förmåga att varna för händelser på höger sidan, där varning kommer upp i rutan o bilen bromsar in.
Exempel: bil framför svänger in på p.ficka, bil framför väljer höger fil på landsväg, bil framför går ut till höger innan den svänger av)
Jag känner hittills större risk att systemet kommer att skapa en olycka där jag blir påkörd bakifrån p.g.a. detta system än att bilen verkligen räddar mig från allvarlig upphinnande-krock.
av monza
Kan kanske vara så... :-)
Ska be dom kolla det när jag ändå ska byta ruta, eller så ingår kalibrering i det arbetet.
Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]