- lör 31 jul 2021, 16:00
Min S90 har ljudsystemet high performance. Förstärkaren har 6 kanaler och totalt 10 högtalare. Basljudet är tunt, ljudsystemet saknar original subwoofer. Basljudet behövde förbättras. Jag funderade ett tag på en separat baslåda, men jag behöver bagaget till last. En baslåda skulle uppta för mycket plats. Därför monterade jag en original subwoofer med separat förstärkare som får sin signal från högnivå via originalförstärkarens utgångar för bakdörrarna. Bilens kaross är förberedd för original subwoofer och inget utrymme i bagaget tas i anspråk.
I bakre vänstra hjulhuset vid batteriet finns ett rektangulärt urtag med en gummipropp. Subwoofern passar i detta urtag och alla färsten är förberedda i karossen. Jobbet att montera subwoofern tog inte många minuter. Förstärkaren kan placeras under lastgolvet, men jag valde att placera den synligt lättåtkomlig tillsvidare då en del justeringar på förstärkarens inställningar behöver göras nu i början tills man hittat rätt. Sedan flyttas den ner under lastgolvet.
En adapterkabel köptes för förstärkarens högtalarutgångar för att slippa åverkan på bilens originalkablage. Adapterkabeln modifierades med avtappning från ledningarna för högtalarna i bakre dörrarna. Pinkonfiguration finns på bild.
Det blev överraskande bra ljud för förhållandevis enkelt montage och en rimlig kostnad. En begagnad subwoofer från bildelsbasen samt en förstärkare Rockford Fosgate R2-200X2 från BRL kostade totalt 3500 kr. Förstärkaren ger bryggkopplad 200 W vilket verkar vara ok för subwoofern. Den har högnivåingångar med autostart. Jag valde original subwoofer med 4 ohm impedans. Original subwoofer B&W har 8 ohm. Förstärkaren avgör vilken som passar.
Några bilder:
Subwoofer
Gummipropp över urtag i vänster bakre hjulhus
Övre fäste i vänster bakre hjulhus
Subwoofer monterad
Förstärkare för subwoofer
Originalförstärkare under passagerarstolen
Pinkonfiguration originalförstärkare
Adapterkabel för högnivå
I bakre vänstra hjulhuset vid batteriet finns ett rektangulärt urtag med en gummipropp. Subwoofern passar i detta urtag och alla färsten är förberedda i karossen. Jobbet att montera subwoofern tog inte många minuter. Förstärkaren kan placeras under lastgolvet, men jag valde att placera den synligt lättåtkomlig tillsvidare då en del justeringar på förstärkarens inställningar behöver göras nu i början tills man hittat rätt. Sedan flyttas den ner under lastgolvet.
En adapterkabel köptes för förstärkarens högtalarutgångar för att slippa åverkan på bilens originalkablage. Adapterkabeln modifierades med avtappning från ledningarna för högtalarna i bakre dörrarna. Pinkonfiguration finns på bild.
Det blev överraskande bra ljud för förhållandevis enkelt montage och en rimlig kostnad. En begagnad subwoofer från bildelsbasen samt en förstärkare Rockford Fosgate R2-200X2 från BRL kostade totalt 3500 kr. Förstärkaren ger bryggkopplad 200 W vilket verkar vara ok för subwoofern. Den har högnivåingångar med autostart. Jag valde original subwoofer med 4 ohm impedans. Original subwoofer B&W har 8 ohm. Förstärkaren avgör vilken som passar.
Några bilder:
Subwoofer
Gummipropp över urtag i vänster bakre hjulhus
Övre fäste i vänster bakre hjulhus
Subwoofer monterad
Förstärkare för subwoofer
Originalförstärkare under passagerarstolen
Pinkonfiguration originalförstärkare
Adapterkabel för högnivå
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."