Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jörg
#1456207
Hej
Efter 16 år är det dags att byta min V70 bifuel.
Jag ska köpa en V90 T5 bifuel och hoppas att den är så trogen som min gammal med 35000 mil utan krångel.
Jag fundera på en sak. Hur sitter galatankar där?
Vet att det är en förhöjd lastutrymme men är dom inne i bilen eller ute så som min gammal?
Är tacksam för många svar ;-)
av Jörg
#1456293
Tack för svaret !
Länken har jag redan fått från Volvocars.
Endast vad jag vill gärna veta hur dom gastanken sitter! Därför letar jag överallt efter nån skizz ritning.
Häls
Jörgen
Användarvisningsbild
av bem
#1456298
Hitta ett foto här på en V90 (måste det väl vara) med gastankar:


Läste även på den facebooksidan att ett annat företag gaskonverterar nya Volvo V60 och V90 med B4 och B5 dieselmotor. Så än är inte Volvo Bi-fuel bilar döda även om Volvo själva inte gör bi-fuelbilar längre.
/Bo
av Jörg
#1456764
Tack för det! Jag ska kontakta företag och fråga om gaskonvertering. Kan vara väldigt intressant om man tänker på garantin!
Häls
Jörg
Användarvisningsbild
av bem
#1456771
Jörg skrev: sön 01 aug 2021, 11:12 Tack för det! Jag ska kontakta företag och fråga om gaskonvertering. Kan vara väldigt intressant om man tänker på garantin!
Häls
Jörg
Ja gör så. Skriv gärna sen några rader här så vi andra får läsa om hur det går för dina planer med bi-fuel V90.
Väldigt cool det till och med går att gaskonvertera en helt ny V90 B4 eller B5. På en B4/B5 diesel kunde man ju köra väldigt miljövänligt: på HVO100 för dieselmotorn och biogas på gas.
Lycka till med en ev. V90 bi-fuel, intressant! Själv skall jag hämta en ny V90 2022:a till veckan (v.31) hos min Volvohandlare, en laddhybrid ”recharge”. Får bli mitt strå till lägre koldioxidutsläpp vad gäller bilkörning. Jag kommer nog kunna köra mellan 80-90% av all körning på el (bilen klarar under mer optimala körhållanden upp till 61 km på el men jag räknar med ca 50-55 km ungefär).
/Bo

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]