Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
Funderar lite på att byta upp mig till en S90 T8.

1. Hur många år beräknas batteriet hålla? Säg att jag köper en 2018.
2. Vad är alternativen om några år när batteriet inte längre håller laddningen tillräckligt bra? Köpa ett nytt lär vara svindyrt och att sälja den lär vara svårt eftersom vem vill köpa den?
av Lövet
HJH skrev:1. Hur många år beräknas batteriet hålla? Säg att jag köper en 2018.
Vid det här laget börjar man se att batterierna håller tämligen bra. Upp till 20.000 mil brukar man pratar om 10-15% försämring. Det sjunker relativt snabbt i början, sen tappar det kapacitet långsammare.

På lite äldre hybrider finns det en fungerande utbytesmarknad. Ett batteri till en Prius (förvisso mindre) kan man få loss för runt $800. Ingen katastrof alltså.
av Hemingway
1) Jag tror det gradvis kommer försämras men att du efter ~15 år fortfarande har över 50% kapacitet kvar.
2) Det här tror jag är din alternativ
A) Acceptera en kortare räckvidd
B) Köpa nytt batteri - (Dyrt men så är det om man får motorras på sin bensin/dieselkärra med och ersätter med ny motor)
C) Köpa begagnat av en bil som kasserats av annan anledning än utslitet batteri.

Finns alltid någon som vill köpa även trasiga bilar. De behöver andra delar, de accepterar felet du tycker är oacceptabelt eller så kan de fixa det billigare än du kan.

Det generella problemet du beskriver är ju inte nytt och anledningen att en 15 år gammal bil är mycket billigare än en ny. De tappar ju i värde då risken för dyra reparationer ökar, slitage ökar och de saknar nya funktioner som är trevliga att ha. Det här drabbar alla bilmodeller som är bruksbilar.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]