Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Har kommit så långt att nästa bil blir en begagnad V90, förmodligen en bensin, har aldrig haft nåt annat.
Dieselfobin sitter djupt rotad, men vad talar för att den i framtiden skulle vara bättre än en bensinare?

Någon el eller hybrib är jag heller inte intresserad av, dels prismässigt och för att dom kommer att beskattas när verkligheten går upp för politikerna.... så släpp den diskussionen här.

Hur ser de nästa 10 åren ut när det gäller bränslepriser eller annat som den motorfientliga regeringen kan hitta på?
Hur resonerar motormagasinen och gemene man? Köparen har en del att tänka på.

Det jag tittar på är T4 Momentum eller liknande, ingen CC eller R bil. 2018/19 års modeller gäller.
Prismässig ganska högt på lågmilarna, är det värt att satsa de pengarna nu då man nappt kommer upp i tusen mil per år. Visst är dom äldre kombimodellerna billigare, men tråkiga.
Kombi med drag för att jag kommer att behöva det.

:-/
av Malmstroem
Har du dieselfobi så är valet enkelt. Då är det bara att köpa en bensin. :-D

Bränslepriset kommer inte att gå ner, men med 1000 mil om året kommer det troligen inte spela någon större roll på din bilkostnad. Andra punkter -- speciellt värdeminskningen -- kommer att vara rätt mycket högre. Jag tror inte att bränslepriset kommer att gå upp extremt mycket, eftersom det är politiskt känsligt. Istället läggs skatter på utsläppet på nya bilar, vilket gör att det kommer att säljas färre och färre rena bensin/diesel-bilar. Så i framtiden lär det inte finnas speciellt många begagnade diesel/bensin-bilar att välja mellan.

De bilar du tittar på är inte billiga. Har du råd och vill ha en, så är det bara att köpa.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 verkar funka bra i v90. De jag har hört är nöjda med den. förbrukning ok. Ofta klent utrustade tjänstebilar.
Frågan är ju hur mkt du kör, om en diesel lönar sig. Tänker mig att D4 är dyrare i inköp.
Dock passar diesel bra i v90, D5 ger väl v90 lite mer rättvisa då den känns starkare än ex småtunna T5.
Tänk även på att VEA bensin slamrar som en diesel när den är kall.
Beg priser är sinnessjuka för tillfället
av valln
W.A.P.E. skrev: lör 05 jun 2021, 20:44 T4 verkar funka bra i v90. De jag har hört är nöjda med den. förbrukning ok. Ofta klent utrustade tjänstebilar.
Frågan är ju hur mkt du kör, om en diesel lönar sig. Tänker mig att D4 är dyrare i inköp.
Dock passar diesel bra i v90, D5 ger väl v90 lite mer rättvisa då den känns starkare än ex småtunna T5.
Tänk även på att VEA bensin slamrar som en diesel när den är kall.
Beg priser är sinnessjuka för tillfället
Småtunna T5?
0-100 på 7 sekunder.

Så talar en dieselfantast!
Användarvisningsbild
av batmac
valln skrev: Småtunna T5?
0-100 på 7 sekunder.

Ja och vad gör en D5 det på, 7.2? Rödljusrace är inte allt ;-)

Jag hade en V60 T5 som hyrbil över ett par dagar och var riktigt taggad just för att jag hört mycket gott om den, men kan inte påstå att jag tyckte den var så häftig i slutändan. Absolut inget fel på den, men ja jämfört med min dåvarande 5 cyl D5 så skulle jag absolut använda ordvalet tunn. Så istället kan man ju vända på det och säga "Inte tunn? Så talar minsan en bensinfantast!", men vad är poängen i det? Får förmoda att det är subjektiva åsikter som uttrycks och inte objektiv sanning :-)
av Xanthopteryx
Det enda jag kan tillföra är att vi har D4 och den fungerar hur bra som helst. Går att tanka HVO100.
Hur bränslepriserna kommer fara är omöjligt att säga. Det som med säkerhet går att säga är att det blir hög skatt på elladdning eller kilometerskatt.
Allt annat är höljt i dunkel.
Vad gäller fossila bränslen så är vi beroende av oljan för låååååååång tid framöver och restprodukter kommer för lång tid bli bensin och diesel.
av Magben02
Bytte precis från V70 D4 -15 till V90 T4-19 bl.a. för att jag som du kör ca 1000 mil/år och mycket där motorn inte blir riktigt varm vilket inte är nyttigt för främst diesel. Jag hade lite små-ryckningar i V70 innan senaste programuppdateringen för EGR (ihop med ngn slangombyggnad), efter så var dom helt borta.
Jag är skitnöjd med V90 T4, laglig landsväg +5-10 km/h= 0,60/mil. V90 är tystare utom på grov asfalt vilket den är känsligare för. På V70 märktes det knappt när de högljudda Hakka 9 åkte på.
Användarvisningsbild
av bem
Miss my Olds,
Om jag bara körde 1000 mil om året och inte då mycket långkörningar där diesel har övertag då den drar rätt lite bränsle skulle jag välja bensinare. Om mycket korta körningar, bensinare bättre.
Nu vet jag inte om Volvo erbjöd bensinvärmare på V90 de årgångar du är intresserad av, men jag som har en V70 D3 (MY14) diesel med dieselvärmare gillar det mycket på vintern. Både start efter tiduret i bilen som man kan ställa in via Volvo On Call eller direkt i bilen, eller direktstart på bägge sagda sätt
Om jag köpte en beg. V90 som är äldre än 2-3 år kanske jag skulle tänka på att den inte har alltför mycket elektriskt lullul som ev. kan komma att strula i framtiden. I alla fall om jag skulle behålla bilen i många år. Statistiken vid kundundersökningar visar att elektronikproblem är vanligt på moderna Volvobilar tyvärr (och de är säkert inte ensamma). Lite KISS ( Keep It Simple...) tänk kan nog vara klokt.
Du har nog rätt i att bilar helt eller delvis drivna på el kommer beskattas på en mer normal nivå inom inte allt för avlägsen framtid. När en V90 laddhybrid t.ex. bara har 360 kr i årsskatt så förstår man att det inte kommer hålla i sig värst många år till. Ju fler rena elbilar och laddhybrider desto mindre vägtrafikskatt till underhåll av våra vägar så...
Har själv en V90 (T6 Recharge, laddhybrid, 2022) på gång (skall visst levereras v.29 enligt senaste leveransbeskedet, det 4:e i ordningen).
Skall bli kul åka V90.
Ett tips till dig är att också kolla på V60. Det är inte jättestor skillnad i innerutrymmen och lastutrymmet bak jämfört med V90. De är nog en del billigare beg. motsv. årgång V90 du kikar på. Åk till en Volvohandlare och provkör en V60 B4 bensin så får du lite känsla för utrymme och komfort. Jag velade länge mellan V90 och V60 (bägge T6 Recharge) men det något större innerutrymmet i V90 föll till dess fördel i mitt fall. Men oj vilken prisskillnad mellan dem.
Lycka till och skriv gärna några rader sen om/när du hittat ”din” bil.
/Bo
av valln
batmac skrev: lör 05 jun 2021, 23:35
valln skrev: Småtunna T5?
0-100 på 7 sekunder.

Ja och vad gör en D5 det på, 7.2? Rödljusrace är inte allt ;-)

Jag hade en V60 T5 som hyrbil över ett par dagar och var riktigt taggad just för att jag hört mycket gott om den, men kan inte påstå att jag tyckte den var så häftig i slutändan. Absolut inget fel på den, men ja jämfört med min dåvarande 5 cyl D5 så skulle jag absolut använda ordvalet tunn. Så istället kan man ju vända på det och säga "Inte tunn? Så talar minsan en bensinfantast!", men vad är poängen i det? Får förmoda att det är subjektiva åsikter som uttrycks och inte objektiv sanning :-)
Åtminstone förr fanns det i biltidningarna accelerationssiffror 70-110, 80-120 finns det kvar?
Skulle vara intressant att läsa det för olika motorer.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]