Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej! Jag funderar på att köpa en v90 CC årsmodell 2017, jag undrar vad som ingår i pro paketet?
Finns det något man ska vara observant på när det gäller den här årsmodellen?
Jag har läst en del på forumet om vibrationer i drivlinan men är det vanligare på dessa tidiga årgångar?

Tacksam för alla svar.
Mvh
Fredrik
av xrider666
Jag har en tidiig 17 (april) den har inte canbus kopplig. Det kom i sena årsmodellen på 17. Fördel lättare o koppla in extraljus :).
Min 17 har inte rullhjul för val av körläge det var inte standard då den saknar jag så kolla om den finns.
Jag har inte stolarna med minne i det hade jag på min förra också saknad. Mina stolar är av enklaste varianten tyg/skinn är kanska lite hårda men vanesak tänker inte på det längre.
Har installerat polestar i efterhand o det ger bilen mer liv i mellanregistret.
Bakdörrar frös fast men har nu fått dom uppgraderade o det har inte återkommit.
Övrigt har jag inga problem med bilen som nu gått 9000 mil
Användarvisningsbild
av Robbi
Fredrik84 skrev:Hej! Jag funderar på att köpa en v90 CC årsmodell 2017, jag undrar vad som ingår i pro paketet?
Finns det något man ska vara observant på när det gäller den här årsmodellen?
Jag har läst en del på forumet om vibrationer i drivlinan men är det vanligare på dessa tidiga årgångar?

Tacksam för alla svar.
Mvh
Fredrik
Bytte precis in min V90 CC MY17 och köpte en V60 CC. Den rullade 7500 mil i min ägo och det var inga problem. Osäker på vad som ingick i Pro då jag hade lite paket också. Jag hade det mesta.
av BiggBifuel
Bra lista fjohan82 la till. Har en MY18 PRO Teknik pkt V90/CC/XC, skiljer sig inte mycket.

V90 CC är en trevlig bil att åka med och jag har det mesta, det som saknas är backkamera – men min bilhandlare bjöd på en utan funktion (sitter det en kamera vid handtaget) och tonade fönster bak kan man lägga till i efter hand. Under 2018 kom också Ad-Blue i samband med Bonus-Malus och kolla under tanklocket om det finns ett blått lock

Några saker som har gått på garanti och kan tänka mig att man kan titta på: Bytt högtalare på grund av missljud (spräckt), byte av rattstyrenhet, glapp (SWN) som påverkade blinkers och vindrutetorkare, Volvo On Call VCM styrenhet trasig, baklykta (standard fel), ljud/knackning från ACC när jag använde automatisk bromsning med pilot assist (det bytte konstruktion 2018) och i dagarna byter man bromsrören på garantin. Låsen bak (känns om standardfel) kostar dig 6 000 - 7 000 kr att åtgärda om det inte går på garanti eller bytta av tidigare ägaren.

Utrustningsnivåerna är en djungel. Olika nivåer och massa extra tillägg – Momentum/Business, momentum advanced/Business Adv, Inscription/Pro, R-Design. Tilläggsval/utrustningspaket som Special EDITION eller teknik-, klimat-, loungepaket mm. Det innebär att det är svårt att veta vad man får då man varje år ändrar lite på innehållet.

Du får en trevlig bli att åka med.
av VolvoJohnny
En V90 CC PRO har läderklädsel, 19" fälgar och elektrisk förarstol utöver en Plus (under 2018)
2019 bytte man paketstruktur, även 2020.. och 2021.. :-o

Lättast hade varit om Volvo behöll Kinetic, Momentum och Summum (senare ersatt med Inscription) på V90CC oxå.
Då hade folk kunnat förstå strukturen lättare.

Det har varit mycket framåt och bakåt i paketstruktur och modellupplägg på Volvobilarna de sista 4 åren, Volvo Cars har velat väldigt mycket fram och tillbaka med diverse "Businessmodeller" för att komma bra i fas med tjänstebilar och dess förmånsvärden.

Jag förstår att det är förvirrande för er som konsumenter med alla modeller och paket.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Jag provkörde en v90 buisness advanced idag och då upplever jag att det är mikrovibrationer i sätet när man kör i 100 km och uppåt. Kan det vara så att modellen är känslig för hur sliten vägbanan är eller är det de omtalade vibrationsproblemen som finns i bilen?
Däckstorleken tror jag var 17 tum.
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av bem
Fredrik84 skrev: tis 27 apr 2021, 22:10 Jag provkörde en v90 buisness advanced idag och då upplever jag att det är mikrovibrationer i sätet när man kör i 100 km och uppåt. Kan det vara så att modellen är känslig för hur sliten vägbanan är eller är det de omtalade vibrationsproblemen som finns i bilen?
Däckstorleken tror jag var 17 tum.
Mvh
Fredrik
Var det en V90 Cross Country du provkörde?
Vad var det för årsmodell?
Vad var det för motor?

Jag kan ha fel men är inte 18 tum vanligast tumstorleken på V90 som brukar sitta på från fabrik såvida man inte har 19 tum eller större via nåt paket eller valt till det separat? Vet bara hur det var när jag beställde min V90 T6 Recharge, 18 tum standard på "Inscription Expression" och 19 tum standard på "Inscription" och tror det är på R-Design 19 tum som standard också.
Kanske är 17 tum hjul på instegsmodellerna?
Vad som ingår i "Business Advanced" har jag ingen susning om, Volvos paket och utrustningsnivåer är inte lätt att förstå sig på från år till år.
Har läst att en del haft vibrationer i V90 runt 100 knyck eller fortare. Provkör om möjligt en annan V90 och se om den inte har vibrationer. Om det är hos en handlare du provkört fråga handlaren vad han/hon har att säga om din upplevelse av vibrationer i bilen du provkörde får vi se vad de säger.
/Bo
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Ja förlåt glömde skriva att detta var ingen cross country, vi står och velar mellan en cc och en vanlig. Handlaren så att han inte hade känt några vibbar på denna bil då han sällan kör över 100km, men att det troligen beror på däcken.
Vi tänkte provköra några v90 till för att se om vi får samma upplevelse i den. Tidigare hade vi en v70 och där kändes inga vibrationer från samma vägbana trots att det satt 19 tums hjul på den bilen.

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]