Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanLJ
Hejsan!
Jag undrar om det är någon som har optimerat sin V90 och om det är värt det?
Jag kan ingenting om optimering, min polare tycker inte att jag ska göra det då det riskerar att något havererar i bilen men vill ändå ha lite mer åsikter/erfarenheter.
Är sugen på o ta AK-tuning eller BSR men vet inte hur bilen kommer må om 1 år? Någon som har kört runt med det ett tag och märkt något? Är inte riktigt sugen på Polestar då man får betydligt mycket mindre HK och NM där om man jämför med AK eller BSR.
Polestar: +10HK och +40NM | AK-Tuning: 60HK och 140NM

Men är som sagt lite osäker då jag vill inte behöva reparera något för flera tusen kronor...
Även haft mailkonversation med AK-tuning och skrev att jag var lite osäker så svarade han såhär;
"Okej, kan säga som så att Steg 1 optimering medför inga risker för motor/växellåda, slitaget är detsamma som original. Det är din körstil som kommer att avgöra hur mycket slitage det blir och inte. "
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag har BSR på en D3, och har precis tecknat en förlängning av deras motorförsäkring, 600:-/år till 10k mil utifall. Kan hålla med att trimmet normalt inte ökar slitaget, och det beror på körstil. Själv ligger jag och tävlar med mig själv i att komma så långt som möjligt på en tank, så då blir det inte så ofta man maxar. Idag t.ex låg jag momentant på 1200 km på en tank vilket nosar på rekord :-)
av bönan
Vissa trimfirmor erbjuder kompletterande motorgaranti om något mot förmodan skulle gå åt skogen. Kan personligen rekommendera TuningChip.se, riktigt proffsiga och erbjuder garanti.

Optimerade min förra MB E-klass hos dem, blev bra och hade aldrig några problem. Men självklart beror det på körstil också.
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev: mån 08 mar 2021, 23:24 Jag har BSR på en D3, och har precis tecknat en förlängning av deras motorförsäkring, 600:-/år till 10k mil utifall. Kan hålla med att trimmet normalt inte ökar slitaget, och det beror på körstil. Själv ligger jag och tävlar med mig själv i att komma så långt som möjligt på en tank, så då blir det inte så ofta man maxar. Idag t.ex låg jag momentant på 1200 km på en tank vilket nosar på rekord :-)
0,49 på långresa med full packning. 47 mil. V90 D4 AWD. =)
av JonathanLJ
Kanske lutar mer mot BSR eller TuningChip ändå, fler som har det verkar det som. Tuningchip är lite billigare än BSR men känns ändå som BSR blir lättast då jag bor i Växjö (där BSR har sitt huvudkontor). Men gäller inte BSR försäkring om bilen rullat mindre än x antal mil? Min har just nu gått cirka 12500mil.
av KalleJ
Har du tänkt nyttja effekten från optimeringen i någon större utsträckning så skulle jag inte följa Volvos serviceschema iaf.
Tätare oljebyten och se till att allt är i bra skick. Vänta till Black-friday eller BSR rea.
Användarvisningsbild
av mikkiz
HitTheRoadJack skrev: mån 08 mar 2021, 23:24 Jag har BSR på en D3, och har precis tecknat en förlängning av deras motorförsäkring, 600:-/år till 10k mil utifall. Kan hålla med att trimmet normalt inte ökar slitaget, och det beror på körstil. Själv ligger jag och tävlar med mig själv i att komma så långt som möjligt på en tank, så då blir det inte så ofta man maxar. Idag t.ex låg jag momentant på 1200 km på en tank vilket nosar på rekord :-)
Är det d3 fwd el d3 awd du har?
Nöjd med trimmet?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag är super nöjd med trimmet. 2 tons bilen var innan "nästan" en trafikfara i vissa accelerations situationer. Jo med trimmet tycker jag bilen, för min del lunkar fram bäst i eco läge. I comfort och definitivt dynamik så blir bilens väldigt responsiv, för känslig till vardags (en vanesak).
my17 kunde trimmas via OBD. my18 (min årgång) trimmas direkt mot ECMen, sedan vet jag inte hur det ligger till med senare årgångar. Hursomhelst, oavsett med eller utan trim så är det viktigt för den lilla motorn med tätare oljebyten om den kör långa pass med tungsläp, eller hög marschfart på autobahn.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av rylle
Jag köpte Polestar, och håller med, bilen till "vardags" gör skönast i Eco eller Comfort i stadstrafik. Men det är jäkligt skönt att kunna gå till Polestar på Motortrafik/Motorvägen vid behov. Skulle gärna sett att man kunde byta profil lite "enklare" t.ex. via ratten, så man slipper shifta fokus de där sekunderna...
Användarvisningsbild
av mikkiz
HitTheRoadJack skrev: tor 11 mar 2021, 07:57 Jag är super nöjd med trimmet. 2 tons bilen var innan "nästan" en trafikfara i vissa accelerations situationer. Jo med trimmet tycker jag bilen, för min del lunkar fram bäst i eco läge. I comfort och definitivt dynamik så blir bilens väldigt responsiv, för känslig till vardags (en vanesak).
my17 kunde trimmas via OBD. my18 (min årgång) trimmas direkt mot ECMen, sedan vet jag inte hur det ligger till med senare årgångar. Hursomhelst, oavsett med eller utan trim så är det viktigt för den lilla motorn med tätare oljebyten om den kör långa pass med tungsläp, eller hög marschfart på autobahn.
[/
quote]

Vilken d3 har du? Fwd el awd? Skiljer ju mellan dessa.
Har själv en d3 fwd -18 jag funderar på bsr
Alltid årliga/1000mil oljebyten för mig :)

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]