Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiggBifuel
Jag undrar om det är fler som har råkat ut för en dummy/attrapp på sin Volvo. :mad: Köpte Volvo Selekt bil med nybilsgaranti, tänkte trygghet då det ska ha genomgått utförliga kvalitetskontroller, min V90 verkar ha lämnat fabriken med fel specifikationer/tillbehör. Ringde säljaren efter att jag hittade en backkamera 2 dagar efter jag hade köpt den, men den fungerar inte?

Den stod inte med i fabrikationsspecifikationen, men där nämndes parkeringssensor på två ställen, "Bak" och andra vara "fram/bak", men inget om backkamera, men det sitter där! Även säljaren konstaterade det efter ha tittat på foto. In på Bilia verkstaden idag och vips, jo en backkamera finns! Dock ingen kablage, men backkameran finns där och funnits sedan bilen tillverkades försommaren 2017 (modell år 2018) :-( Så Volvo Cars kvalitetskontroll har skicka iväg en bil med "dummy" och felspecifikationer utan att upptäcka det i fabriken, mottagarkontrollen hos återförsäljaren missat, upptäcktes inte vid utförliga kvalitetskontrollen som Selekt bil.

Utrustningsnivå så är det en Inscription/Pro, finns det fler som upptäck dummy/attrapper på sin bil? Och någon Volvo Cars eller dess återförsäljare har åtgärdat gratis, min kille på verkstaden visste inte vad han skulle svara mer än - det kostar 7 400 kr att installera kablage och säljaren, nja, han svarar inte. :-/ Sen undrar jag om det ingick i utrustningen för modellår 2018 och man har missat det helt enkelt?
av BiggBifuel
Tack för tipset med kabeln, blir nog billigare då kameran finns redan. När det gäller Gnäller och gnäller, visst vill jag ha något som finns monterad, och står i kontraktet. Speciellt när det är Volvo handlaren, annars kan man köpa hos handlarn bakom hörnet med inga garantier och billigare! :x
Användarvisningsbild
av AndreasThn
BiggBifuel skrev: ons 03 mar 2021, 08:07 Tack för tipset med kabeln, blir nog billigare då kameran finns redan. När det gäller Gnäller och gnäller, visst vill jag ha något som finns monterad, och står i kontraktet. Speciellt när det är Volvo handlaren, annars kan man köpa hos handlarn bakom hörnet med inga garantier och billigare! :x
Fast du skrev ju först att det inte står med i specen?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Det brukar vara fördraget betyder inte de missat inkopplingen :-) Kan det vara smart insäljningen av Volvo o agna upp bilen med ej inkopplade prylar, skulle kunna tillämpas på många fler ställen. Kupé belysning, 4-zon osv som väntar på bli inkopplad => mycket efterförsäljning men stökigt värre.
Nu när du är igång så rekommenderas backkamera varmt - beställ!
av least
Stämmer detta verkligen?
När man ser på installationsanvisningar för diversa saker som kan eftermonteras, så ser man tydligt att närmast ingenting är förmonterat och väntar på endast anslutning och mjukvara.

Vet du nån sak på dessa bilar som har sitt kablage framdraget, men ej anslutet?
4-zons klimat har exempelvis en helt annan rördragning, och har tillkommande spjäll.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo iom det är en begagnad bil, det kan ju alltid vara föraren innan som började utan att installera klart? Jag åker t.ex runt med en okopplad framkamera, det jobbet har stannat av tillfälligt :-)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
least skrev:Stämmer detta verkligen?
När man ser på installationsanvisningar för diversa saker som kan eftermonteras, så ser man tydligt att närmast ingenting är förmonterat och väntar på endast anslutning och mjukvara.

Vet du nån sak på dessa bilar som har sitt kablage framdraget, men ej anslutet?
4-zons klimat har exempelvis en helt annan rördragning, och har tillkommande spjäll.
Nej det vara bara en tänk Bild om med förmontering.
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]