Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Tänkte idag montera en snabbkontakt för batteriladdaren men såg snabbt att det är stödbatteriet som sitter där nu istället

Kollar i manualen och man kan ta emot starthjälp där trots 48V system?
Ser att det sitter smarta pinnar som man sätter krokodilklämmorna på.
Står också att man inte skall koppla på extra tillbehör osv där? Men hur gör man då när man vill underhållsladda batteriet? Gör man det på detta stödbatteri eller måste man ladda batteriet i skuffen?
Blev lite klurigare än vanligt, tog mig inte en kafferast att göra så jag gav upp.
Om man stödladdar på stödbatteriet så behövs ingen snabbkoppling då pinnarna för krokodilklämmorna duger fin fint :)

Ot: varför skall det tjuta hela tiden när huven är öppen?? Grymt störande! Går det att få bort ljudet på något sätt?

Tack.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
av beachman
Du ska aldrig koppla laddaren direkt på batteriet. För mig som har fast installerad Calix-laddare är den kopplad till jord i kaross och plus till skruv-plint i närheten av plint för krokodilklämma (kommer inte ihåg exakt position, men nånstans i närheten). Tror absolut inte att det är några 48v där framme. 48v batteriet ska sitta under lastutrymmet enligt manualen:
"Om bilen är av typen mildhybrid har den istället ett 48 V stödbatteri placerat under lastutrymmet. Boxen över 48 V stödbatteriet får endast hanteras av auktoriserad verkstad."
av timebandit
Enligt min manual så är start batteriet i bagagen och stödbatteriet i motorrummet. Men får inte bort locket så kan fasen inte se riktigt.

Tror dom krånglat till det för sig själva i manualen. Jag som kanske är för trött när jag försöker läsa.
Locket till batteriet sitter med 2 skruvar men så tajt att jag inte får av locket.
Men tydligen verkar Volvo vart smarta och fixat 2 fasta laddpunkter i form av höga pinnar/bult?

Men går det att göra så det slutar att tjuta när huven är öppen?

av timebandit
least skrev:Det är snarare rejält smart att bilen varnar för att huven är öppen.
Vi är nog lite olika där. Ljudet borde ju upphöra efter 5 minuter. Har man inte märkt det efter 5 minuter så lär man inte göra det senare heller tycker jag? Bild
Men likväl, går det på något enkelt å bra sätt att stänga av ljudet? Inte fasen står mekanikerna å lyssnar på skiten dagarna i ända? BildBild

Tyng ner den gula knappen man öppnar huven med. Där som kontakten sitter vill jag minnas.
Men intressant, att det skiljer?
Vår V90 låter inte mer än "PLIDELIDING" när man drar i spaken, sedan är den tyst. En D4 2018.

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]