Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasElander
Nu har jag råkat ut för min första parkeringsskada!

Jag har upplevt att de främre sensorerna inte fungerar så bra, de piper inte stegvis utan går från 0 till piiip på 1 sekund, knappt att man hinner reagera.

De bakre däremot har fungerat bättre med stegrat pip tills det är pip i helton.

Idag när jag backade så gick de från inget pip till fullt och krock..
Man har vant sig att lyssna på ljudet och nu ledde detta till krock, jättetråkigt.
Men jag antar att det alltid kommer vara mitt fel och att sensorer ”bara är hjälpmedel”.

Hur upplever ni andra era sensorer och min beskrivning? :-(
Användarvisningsbild
av js1
Jag upplever tvärtom mina som överkänsliga. Skulle jag lita på dom skulle jag inte kunna köra in i mitt garage, de tjuter ilsket rött på båda sidor när jag kör in genom porten. Kör V60 iofs men det borde vara same same ur den aspekten.
av least
Man måste kolla i speglar och bakåt när man backar i tighta miljöer.
Sensorerna kan bli lurade av ytor som inte är tvära.

Och fram går de från ingen fara till ilsket piip ifall man kör in för snabbt.
av V70_2005
Jag har förståelse för TS. Tycker sensorena kändes ganska ointuitiva när bilen var ny och jag hade några nära fasta objektupplevelser. Typ gick från tyst till jättenära ibland, speciellt framåt. Har inte tänkt på det på länge, antingen har jag vant mig eller så har någon uppdatering justerat något.
av eqt
Tråkigt att höra. Själv har jag haft turen med mig under alla år.

Håller med om att sensorerna går från 0-100 väldigt fort, så har det varit på alla Volvo jag kört. Har därför som vana att alltid krypköra vid parkering eller liknande. 360-kameran är bekväm för någon som mig.
Användarvisningsbild
av rylle
Fick en "Å f*n" upplevelse för några veckor sedan, en "liten" betogpelare (uppe i Vä. hörnet) lyckades smyga nästan hela vägen utan att upptäckas av sensorerna. Antagligen perfekt "stealth" vinkel i förhållande till bilen.
Bilagor
pelare_cr.jpg
Pelare
pelare_cr.jpg (797.51 KiB) Visad 506 gånger

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]