Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425563
Vad och hur mycket kan fenan, högst upp på bakljuset hjälpa med att sänka baksuget (antar det är det för det)? Är det nån som hunnit noterat nån förbättring?
IMG_1073.jpg
IMG_1073.jpg (32.27 KiB) Visad 1487 gånger
#1425717
Efter att Volvo modifierat sina bakljus för att ändra bakdraget (eventuellt minskar nedsmutsningen) blev jag intresserad och kollade mer om detta på internet och hittade denna talang



Utifrån ovan tycks Volvo bakspoiler kunna ha tydligare läppavslut, och sidofenor.
IMG_1077.png
IMG_1077.png (136.65 KiB) Visad 1229 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
#1425721
En annan intressant källa är denna Chalmers studie på en SAAB 9-3 kombi som visar att sk ”vortex generators” nedtill, diffuser gör bakdraget lite mindre vilket skulle jag tro kan hjälp till med att minska nedsmutsningen.

https://odr.chalmers.se/bitstream/20.50 ... 143210.pdf
IMG_1078.png
IMG_1078.png (104.57 KiB) Visad 1207 gånger

Exempel med en planka med fenor: Wakauto Shark fin diffuser perfect for car rear bumper, universal chassis shark fin spoiler wing lip diffuser. The length is 58 cm with 4 screws. https://www.amazon.de/dp/B08KGBZFB3/ref ... dGb46KQD15

Eller lösa fenor: JIACUO Universal EVO Style Pu Rear Roof Shark Fins Spoiler Shark Fin Diffuser Vortex Generator Car Roof Spoiler Bumper 1 https://www.amazon.de/dp/B082FZ8WHY/ref ... UTF8&psc=1
Senast redigerad av 3 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
#1425767
least skrev: tis 26 jan 2021, 13:16 Sharklet och winglet är väl till för att öka den tillgängliga vingytan samt minska yt-turbulensen?
Bränslebesparande i luften, men på en bil?
Nja, de hindrar virvlar som rundar vingspetsen och tar sig upp på ovansidan vingen. Man kan spara ca 5% bränsle med winglets.
#1425768
least skrev: tis 26 jan 2021, 13:16 Sharklet och winglet är väl till för att öka den tillgängliga vingytan samt minska yt-turbulensen?
Bränslebesparande i luften, men på en bil?
Luftmotståndet ökar med kvadraten på farten så kör man fortare så lönar det sig definitivt med mindre luftmotstånd.
Många bäckar små... lågt rullmotstånd på däcken, lågt luftmotstånd.
Och låg vikt... men många av dagens SUV:ar och liknande är ju ofta tunga som elefanter.... många el-bilar är ju otroligt tunga för att batteriet väger så mycket osv. När skall tillverkarna "banta" SUV:arnas vikt? Där finns nog mycket att göra när det blir allt fler el-bilar. Att släpa på onödiga kilo går det ju åt energi till...
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Det är trådar. Jag har inte velat ha v[…]

Ja det är faktiskt dåligt. Självfa[…]

Vad händer om man har oturen att få ett[…]

På min V70 2.4D -10 går det att anv&au[…]