Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Hej!

För ett par veckor sedan la min laddsladd av när det tokregnade och jag råkade klanta till det så att det kom in vatten i "bortre" kopplingen, alltså vid uttaget på garaget. Gul sladd med blå dosa från Menekes, hur det nu stavas. Bilsymbolen började lysa rött på laddaren och den slutade fungera. Ingen säkring gick i garaget.

Efter detta så har jag inte kunnat låsa bilen (!!) med NÅGON av nycklarna, och när man ska starta bilen krävs några försök innan bilen hittar nyckeln.

Vad tror ni, är det något fel som kan hänga ihop med vatten i kontakten-incidenten eller är det bara ett slumpvist sammanträffande?
av aka06iah
Nej, jag har inte bytt batteri i nycklarna, detta pga att de båda la av EXAKT samtidigt, vilket jag finner osannolikt att det skulle inträffa. Men det är nog ändå värt att testa som ett första steg, ska se om jag kan hitta några att köpa imorgon.

By the way, det är ingen risk att man avprogrammerar nyckeln eller liknande när man byter batteri? Är det bara att byta?
av aka06iah
Jaha, jag hittade ett passande batteri hemma, bytte nu på en gång i ena nyckeln, det går ändå inte att låsa/låsa upp...
av Xanthopteryx
Alltid värt att prova som sagt - man skall alltid börja med det enlaste först och märkliga saker har hänt förr...

Hmm. Finns det någon form av reset man kan göra på bilen? Bryta strömmen så att säga? Om du plockar minuspolen på batteriet exempelvis? Och så vänta i 10 minuter.
Nu vet jag inte hur elektroniken strömförsörjs men rent logiskt så tar den ström från batteriet vilket sedan laddas upp av det stora högvoltsbatteriet.
av mange240
Xanthopteryx skrev: sön 03 jan 2021, 07:15 Alltid värt att prova som sagt - man skall alltid börja med det enlaste först och märkliga saker har hänt förr...

Hmm. Finns det någon form av reset man kan göra på bilen? Bryta strömmen så att säga? Om du plockar minuspolen på batteriet exempelvis? Och så vänta i 10 minuter.
Nu vet jag inte hur elektroniken strömförsörjs men rent logiskt så tar den ström från batteriet vilket sedan laddas upp av det stora högvoltsbatteriet.
Mer logiskt att generatorn laddar 12v batteriet :nerd:
av aka06iah
Som jag förstår det när jag läser instruktionsboken så laddas inte 12v-batteriet, som sitter bakom vänster bakre hjulhus, när man laddar hybridbatteriet. 12v-batteriet används för att driva all elektrisk utrustning i bilen, men används trots namnet inte till att starta bensinmotorn. Jag tror att enda sätten att ladda 12-voltsbatteriet är att bensinmotorn är igång eller att man kopplar en batteriladdare. Och jag kör nästan bara på elmotor då vardagen mest består av många kortare körningar. Visst borde bilen varna om laddningen är låg i 12v-batteriet?
av Xanthopteryx
Om den INTE laddar från högvoltsbatteriet skulle 12v vara slut ganska snabbt. Finns folk som knappt använder ottomotorn alls då deras körmönster är så bra så med all säkerhet sitter det en laddar (så har även Tesla exempelvis) som tar ström från högvoltsbatteriet. Men, normalt är högvoltsbatterier bortkopplade när bilen inte används (så även... Tesla, exempelvis), vilket gör att 12v inte har full spänning hela tiden. Bilen kommer antingen inte göra något alls, eller slå till högvoltaren när 12v sjunker för lågt.
När du kör är högspänningen inkopplad och torde då garanterat ladda 12v för som sagt, annars är du ju rökt snabbt me lite rövvärme rutvärme.

Någon får gärna rätta mig om de Vet att jag har fel här, men tills dess så garanterar jag att det sitter en 12v laddare som matas från högspänningen (men som sagt, matas antagligen inte kontinuerligt).
Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]