Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Någon som har har haft liknade oljud på sina bilar? Det gäller en v90d3awd my-17 och det ska tilläggas att gnisslet kommer och går, gärna när man kört ett tag. Läste någonstans att detta var förekommande på de tidigare modellerna. Ska låta bilia titta på det men tänkte kolla här först.
Tacksam för input.
Brukar vara beläggen. Antagligen inte originalbelägg längre? Byt belägg och ny monteringssats, smörj lite på kolvens anläggningsyta också. Kan vara värt att testa keramiska belägg från ATE.
Annars ut o bromsa ordentligt ett par gånger.
Provat med klassiska antignissel-fixen? Dvs kopparpasta smörad på baksidan av beläggen på ytorna där de ligger an mot ok och kolv..?
Hade detta problem på min förra bil, V90 T5 MY17, sen dagen den var ny. Märktes oftast när jag backade ur garaget. Detta är ett känt fel, i alla fall på T5 och de bromsskivor som sitter på den. Efter 1-2 år så kom en serviceåtgärd där bromsskivorna byttes ut utan kostnad och problemet försvann. Så kolla med din PST om även din modell är listad över modeller som har denna kända problematik.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]