Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Madrazoman
Hej. Köpte några vinterhjul begagnade anpassade för xc90. Läste dock precis igenom en bilia-katalog och såg att de däcken jag köpt ej är kompatibla med med min 2016 xc90 t8. Stämmer detta tror ni eller endast en rekommendation från Volvo/bilia? Paketnr: VH0004. 20 tums 5-double spoke matt tech black Diamond cut 275/45R20.

Ska till verkstaden i dagarna men tänkte höra mig för här innan jag låter dem försöka sätta på dem. Har 22 tum sommardäck med skärmbreddare. Se bild för vinterdäck. Bild
av Malmstroem
Fysiskt torde däcket gå dit.

Jag hade kontrollerat lastindex. T8:an är tyngre än övriga XC90 och har därmed krav på högre lastindex. Jag vill minnas att den ska ha lastindex 103, medan 101 räcker för övriga.
en gång testade jag en D5'a med T8 hjul, gick inte alls. det saknades nån bricka eller något, hela bilen vobblade.

snackade med fd ägaren till d5 och han sa att han bytt när han köpte t8 för han gillade de fälgarna bättre. det gick från d5 till t8 men inte vice verca. mkt konstigt.

men som sagt. tror det löste sig med några nya bultar/brickor el ngt.
av Malmstroem
Enligt Volvo är det bara lastindex som skiljer på XC90 T8 (samt att T8 inte kan ha 18" hjul):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... l-och-dack
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... l-och-dack

Navhålet ska vara 63,4 mm så vitt jag vet. Gamla XC90 hade andra mått.

Det borde gå -- i alla fall i teorin. Skulle vara intressant att veta vad som strular i praktiken.
av Madrazoman
Tack för alla svar. Mkt tacksam för att ni tar er tid att svara. Hade på känn att det var ngt sådant som regler/rekommendationer. Jag kollar forum igen imorgon men annars tror jag att testar hos verkstaden och kan meddela här om resultat.
av Nelsson
Fälgen är inte heller godkännd för t8 pga vikten. I tillbehörskatalogen står det att fälgen ej är för hybridbilar. Den passar säkert men är inte godkännd av volvo.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]