Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det 11 mm eller 7/16" som är rätt dimension?
Tror också att det ska vara 11,0 mm, mätte med skjutmåttet på insexhålet och det var något över 11 mm men ett "bulthål" har säkert ett övermått som tolerans. Annars så är 7/16" = 11,11 mm.
Sen kan man undra varför Volvo väljer att låta insexhålet hålla 11 mm? Finns ingen teknisk- eller beräkningsgrund för detta då själva gängdimensionen på styrtappen är tämligen klen. Är det för att försvåra för oss "hemmapulare" och mindre verkstäder att utföra bromsjobb själva? Jag tog och slipade till en 12:a till en 11:a så jag har fått mitt bromsjobb utfört :-)
I detta fall så är det tvärsom, skruvhålet är stort i förhållande till ytterdiameter på styrtappen. Det är inte mycket gods kvar runt om:) Momentet styrtappen ska dras med är lågt.
kebabpizza skrev: Igår, 12:53 Vem kom på den briljanta idén med insex 11 på glidbultarna?
Kan det vara samma konstruktör som valde lika sällsynt 7mm insex på de tidigare generationerna? :-D
Det är nog faktiskt inte Volvos fel, antar att konstruktionen är gjord hos ATE eller vem det nu var som nu tog fram bromsoken från början.
Känns faktiskt som man försöker stänga ute DIY-mekare..

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?