Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ateam1234
Ska ev köpa en ny xc90 och undrar vad är för skillnad på en B5 disel motor kontra det jag har idag T5?
Hur är "dieselknacket" i en B5?
Förbrukning?
av Lövet
ateam1234 skrev:Ska ev köpa en ny xc90 och undrar vad är för skillnad på en B5 disel motor kontra det jag har idag T5?
Förbrukning?
Dieselknacket är tydligt jämfört med T5. Den LILLA hybridiseringen ändrar inte det. Sen får man välja helt enkelt om man stör sig på dieselljudet eller inte.
av AndS
Men moderna dieslar knackar knappast längre om vi tar inne i bilen, men upplevelsen är ju subjektiv. Och har man alltid på radio, spotify, etc, så hör jag inte motorn.
Lyssna utvändigt är ointressant för mig.
av Lövet
AndS skrev:Men moderna dieslar knackar knappast längre om vi tar inne i bilen, men upplevelsen är ju subjektiv. Och har man alltid på radio, spotify, etc, så hör jag inte motorn.
Lyssna utvändigt är ointressant för mig.
Jo det gör de sannerligen. Gick nyligen från A4 diesel (som knackar mindre än Volvo) till elbil. Man undrar vad i hela friden det är man åkt runt med tidigare under huven. Hade tidigare en A1 bensinare också som även den jämfört med dieseln upplevdes knäpptyst.
av mikebike
Lövet skrev: lör 31 okt 2020, 11:52
ateam1234 skrev:Ska ev köpa en ny xc90 och undrar vad är för skillnad på en B5 disel motor kontra det jag har idag T5?
Förbrukning?
Dieselknacket är tydligt jämfört med T5. Den LILLA hybridiseringen ändrar inte det. Sen får man välja helt enkelt om man stör sig på dieselljudet eller inte.
Även T5 låter ju som en diesel!
av SundanceKid
En T5:a som låter som en diesel då har du troligen stora problem med T5:an.
Min förra T5 och nuvarande T8 som är samma låter långt ifrån en diesel.
Användarvisningsbild
av Rillee
Det är inte bara ljudet som är annorlunda, man känner också vibrationerna mer i diesel bilen
av mikebike
SundanceKid skrev: lör 31 okt 2020, 14:36 En T5:a som låter som en diesel då har du troligen stora problem med T5:an.
Min förra T5 och nuvarande T8 som är samma låter långt ifrån en diesel.
Jag kör äkta T6, men jag provkörde en XC60 T5 i våras. Jag var tvungen att kliva ur och kolla beteckningen på bakluckan eftersom jag trodde jag fått fel nyckel!
av Xanthopteryx
Jag tycker vår D4 låter riktigt mysigt och hemtrevligt. Gillar flertalet dieslar (inte alls såklart - en del är inte trivsamma). Bensin är oftast jättejobbigt att lyssna på och även el kan låta riktigt jobbigt från motorer och elektronik.
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]