Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skelldude
Hej

Jag var först ute efter en V70 Classic, men insåg ganska fort att jag inte behöver höja min budget så mycket för att köpa en V90.

Står mellan två alternativ nu.

V90 D4 -17 7000mil Business Adv, klimatpaket
V90 D3 -18 9000mil med samma paket.

Vad jag hitintills har hittat är att -18 har drive mode settings, är det någon som använder sig av det? Och går alla dom inställningarna få på -17 om man petar i menyerna?
-18 har också eluppvärmda vindrutetorkare.
Något annat jag missat?

D3an blir några kronor billigare i inköp, skattefri till -22 och lite billigare att försäkra.

D4an har trevligare motor och växellåda, mindre mil.

Skiljer det sig något i servicekostnader på dom två motorerna?

Vad hade ni valt med en tight budget?

/Skelldude
av Pellejönsen
Skulle avråda från att köpa en V90 eller liknande från Volvo. Väldigt mycket problem och hög förbrukning. Du kanske ska titta på V70 classic som du nämner först.
av Xanthopteryx
Årsmodell 18 är generellt bättre än 17.
Förbrukning, alltså... Jag ligger på snitt 0,66 mätt på pump, på tre år (cirka 4.500 mil), inklusive bränslevärmare hemma såväl som på jobbet. D4 AWD.
Långtripp med packning är jag nere på 0,49-0,51.

En del saker i början som åtgärdats på garanti men sedan har den hållit sig rätt bra. Bytt spakställ då det blev glapp i blinkerspaken (känt fel, nya delen är en helt nydesignad variant och kom typ kring mitten av 2018 tror jag det var, vår bil tillverkad slutet 2017). Alla kan drabbas av det då samma ställ sitter i typ alla deras nya bilar så brytdatum blir väl där kring mitten av 2018 när nya delen kom till.
Och så bytt ruta två gånger - första gången på garanti då väetrådarna vid kameran inte fungerade (upptäcktes första vintern) och nu i somras då den behagade spricka...

Sp kolla vad som är fixat på bilen, kolla så allt ser bra ut och fungerar, provkör såklart. Är det seriös firma så ta det där med spakstället och försök få inskrivet att den skall bytas om den pajjar inom rimlig tid om det inte är nya modellen då det ändå är ett känt fel som inte är jätteovanligt vad det verkar som. Delen i sig är rätt billig, typ 2.000 spänn, och arbetet är att ta bort ratten, byta delen, lite mjukvara.

Säkerhetsmässigt ligger V90 före V70, lätt! Och säkerhet skall man inte snåla in på enligt mig.
Användarvisningsbild
av JonasElander
Jag är oerhört nöjd med min V90 2019. D3
Absolut bästa bilen jag ägt.
Kring 0,5 på landsväg och kring 0,6 blandad.

V70 har gammal teknik och åldern på bilen är viktigare än milen (5000mil diff iallafall).

V90 är snygg, snål, kvalitetsbil, bra menyer och genomtänkt design.

Jag rekommenderar dig att gå på D3an i ditt exempel.
Unna dig serviceavtal och volvia med halverad självrisk under nybilstiden

Lycka till

@pellejönsen - jag tycker du har rejält fel!
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Efter några olika bilar har man av erfarenhet valt bort onödigt High-End lullu som t.ex panorama tak, ventilerade säten, c-four fjädring, turbo puls, osv lite enklare håller längre.

D3 fungerar fint om du vill köra snålt, dess drivlina 6vxl är lite enklare än D4 8vxl, balansaxlar, bi-turbo som är starkare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
D3 fanns med 6-vxl automat i början, sen gick man över till 8-vxl, precis som D3 AWD, D4 mfl.
av William85
Med en precis avbetald XC70 så är man dum att direkt börja kolla nyare bilar och är i samma sits. Men så otroligt nöjda vi varit med XC70n så kollar vi såklart Volvo igen och V90 ligger bra till.

Det enda som oroar, efter att ha hängt några år i V70 delen av forumet är att VEA motorn verkar ha sina barnsjukdomar milt uttryckt, iaf på dessa tidigare årsmodeller 14-16. Är det fixat på en tex 2018 V90? Med dagens teknikspeckade monster försöket jag nog hålla mig inom maskingaranti men ändå.
Användarvisningsbild
av JonasElander
William85 skrev: fre 09 okt 2020, 15:58 Med en precis avbetald XC70 så är man dum att direkt börja kolla nyare bilar och är i samma sits. Men så otroligt nöjda vi varit med XC70n så kollar vi såklart Volvo igen och V90 ligger bra till.

Det enda som oroar, efter att ha hängt några år i V70 delen av forumet är att VEA motorn verkar ha sina barnsjukdomar milt uttryckt, iaf på dessa tidigare årsmodeller 14-16. Är det fixat på en tex 2018 V90? Med dagens teknikspeckade monster försöket jag nog hålla mig inom maskingaranti men ändå.
Du bör köra V90 CC och D4 minst :) Så att du blir nöjd menar jag. Med tanke på din nuvarande bil :)

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du m[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]