Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av then71
Har ägt min V90cc -19 i 1,5 månad och använder nu ekonomiläget frekvent.
Vid farter >90km/h rycker bilen till när frihjul / coasting går ur.
Är detta normalt på Volvos 8-vxl automater eller bör jag kontakta verkstaden?
av Xanthopteryx
När den lägger ur växeln märker jag inget. När den lägger i märker jag ibland ett ryck, men det har blivit bättre i takt med mjukvaruuppdateringar. Sedan har vi ju även det där med buggar som kan komma in...
Vet du när den uppdaterades senast?
av then71
Köpte den som ’Selekt” bil (3900 mil) så den skall ju vara uppdaterad vid Volvos genomgång innan försäljning
Men å andra sidan fick de ta in den redan några dagar efter köpet för åtgärder av sådant som borde ha upptäckts vid genomgången.....
av Xanthopteryx
haha, ja, så är det väl alltid. Stört helt klart.
Man kan ju också testa, om det inte blir bättre efter en mjukvaruuppgradering, att nollställa lådan så den får anpassa sig efter din körprofil, om det nu hjälepr vet jag inte men alla sätt är bra utom de dåliga.
av Xanthopteryx
Min ryckte till mycket i början, även om jag bara bromsade lite eller gasade lätt för att upprätthålla hastigheten. Efter några uppdateringar blev det märkbart bättre.
av then71
Ok, då jag har både nybils och selektgarantin så tar jag och kontaktar verkstan om rycket vid inkoppling så får de kolla om en uppdatering löser det.
Har även en VW i hushållet och DSG lådan kopplar ut frihjulet omärkbart.
av KnotVillage
Min tycker oxå till när växeln hoppar i. Tror det är svårt att undgå. Blir ju precis samma sak på en manuell. Kör man 90, trycker ner kopplingen och släpper upp den igen så ryker det till.
Användarvisningsbild
av andreas 80
valln skrev:Nu har jag en V60cc men jag tycker det går sömnlöst på och av med frihjulet. Jag kör alltid med farthållare.
Fast med farthållaren aktiv så används inte frihjulsfunktionen, även om du är i eco så vitt jag vet. (Såvida det inte ändrats på senare årsmodeller)
Men du kanske menar när du slår av farthållaren och rullar?

Hur som så upplevde jag samma sak i min förra bil med D5 motorn.
Men jag tyckte det blev bättre efter hand, kanske pga mjukvaruuppdatering eller att den "lärde" sig ju mer man körde med den funktionen.
Lärde mig själv också hur man kunde använda gaspedalen istället för broms för att låsa frihjulet, eller lägga över i manuellt läge.
Men visst tycker jag att automatiken skall sköta det så bra att man inte märker av det.
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]