Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är den någon som vet varför man inte kan använda hastighetsbegränsare och pilot assist samtidigt? :-(
För att Volvo har programmerat det så. (ja, roligare svar än så finns inte)

Antagligen: För att Volvo inte vill att du skall gasa och ha dig samtidigt som bilen styr själv. Antingen lämnar du allt till bilen under övervakning eller så styr du allt eller så lämnar man över fartkontrollen till bilen emedan du styr (då det inte är lika osäkert som att du gasar och bilen styr (eller försöker styra).
Att den skall läsa av skyltarna och anpassa hastigheten på PA/Farthållare är för osäkert så där förstår jag också varför man valt att inte ha den möjligheten.
Jag ser ingen konflikt med att implementera hastighetsbegränsare i Pilot Assist. Det handlar inte om att "gasa och ha sig", utan att undvika att överträda hastighetsbestämmelserna. Även om man inte reglerar hastigheten själv vid användningen av Pilot Assist, förstår jag inte meningen med att man ändå måste reglera hastigheten för att inte köra för fort. Hastighetsbegränsaren är för övrigt ypperlig.
Xanthopteryx skrev:För att Volvo har programmerat det så. (ja, roligare svar än så finns inte)
Antagligen: För att Volvo inte vill att du skall gasa och ha dig samtidigt som bilen styr själv. Antingen lämnar du allt till bilen under övervakning eller så styr du allt eller så lämnar man över fartkontrollen till bilen emedan du styr (då det inte är lika osäkert som att du gasar och bilen styr (eller försöker styra).
Att den skall läsa av skyltarna och anpassa hastigheten på PA/Farthållare är för osäkert så där förstår jag också varför man valt att inte ha den möjligheten.
Hastighetsbegränsaren är jättebra ja, så länge det stämmer. Har flera ställen där bilen bromsar in redigt då det i kartan står en påtagligt lägre hastighet emedan verkligheten inte säger någonting. Därför använder jag den mer sällan nu då den inte är tillförlitlig.
Och ja, jag har ritat om kartan med korrekt hastighet men inger har hänt. Detta var över ett halvår sedan!
Kanske kommer men idag är det inte så, så den funktionen finns inte.
Hastighetsbegränsare där man själv får gasa är nog en funktion få använder jämfört med ACC och även PA, troligare en funktion som försvinner och ersätts av en ACC som anpassar efter vägskyltar.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]