Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.. Efter att ha fraktat några plankor tvärs över hela bilen lyckades jag skava upp lädret på min automat-växelspaksknopp i min v90 :crying:

Har hittat en ny på en bildemontering..

Hur lossar jag den gamla och monterar den nya?
Försökt hitta info om detta utan större framgång.. Vill ej ha sönder något!
Någon som vet?
Hej!

Tack fjohan82 för hjälp att hitta manual för detta.. Den funkade!

Kan tilläggas att det var onödigt bökigt som vanligt nu för tiden när man använder plastklick till precis allting.

Både damasken och dess silvriga krans som man klickar i undersidan av knoppen satt hårt. Jag använde styva gitarrplektrum för damasken istället för fiskben/demonteringsverktyg.. gick smidigare så! När man väl lossat damasken från knoppen skall man använda radiomejslar för att dra ut 2st klickfästen på vardera sida av spaken och samtidigt dra bort knoppen.
Detta måste göras i Drive-läget för att kunna nå flärparna till klickfästet. Ta det försiktigt då knoppen sitter som berget och när den väl lossnar så gör den det som en vinkork.. Bara tur jag inte klappade i taket med handen.. OBS! Vrid ej spaken då det sitter en kontakt längst upp för belysningen och knappen för växling.
Ett tips när nya knoppen skall på är att ta lite siliconspray på spaken för att den nya enklare skall kunna monteras.
Bifogade ett par halvkassa foton jag tog.

Tack för hjälpen!
Bilagor
0.jpg
0.jpg (99.02 KiB) Visad 2005 gånger
0-2.jpg
0-2.jpg (114.37 KiB) Visad 2005 gånger
0-1.jpg
0-1.jpg (89.87 KiB) Visad 2005 gånger
@KnotVillage, det ska inte gå att byta till den då hela växelstället är annorlunda på den. Vet dock inte om de andra modellerna (XC40, *60) har Orrefors på annat sätt i deras bilar men på *90 går det inte.
Dem har dessutom lagt in så att du aldrig kan få belysningen att fungera såvida du inte har en inscription på Orrefors :-( har man den lilla knoppen med läder som hybrider/mildhybrider momentum/R-Design har så är man fast med den. Går att fysiskt byta till Orrefors men belysningen kommer inte fungera och Volvo vägrar låsa upp det för icke inscription :-(

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]

230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]