Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Jag har försökt länge att lösa gåtan men BLIS som aktiveras när det inte ska. Röda lampan på högerspegen kan både lysa fast eller blinka när det absolut inte behövs.
Enligt Bilias chef så är det den kameran under spegeln som kontrollerar BLIS dödavinkel. Stämmer det?

I så fall kan man försöka rikta in kameran så kanske får den bättre vinkel. Jag ser att jag får lite skev bild på 360 cam, det har hänt tidigare att jag fått rikta in alla kameror men det hat inte påverkat BLIS.

Någon som känner igen fenomenet???

Tack
av Xanthopteryx
Har du en modern bil, vilket jag antar att döma av forumet du är i (V90/nya XC90/...) så är det INTE kameran (fattar inte att bilfolket som chefen här inte har koll...).
På gamla, som V70, var det kameran. Nu är det radar i rumpan (och antagligen parkeringssensorerna). Sitter en radar på höger och en på vänster sida i bakre kofångare.

Så, antingen är det fel på mjukvaran. Eller så är det fel på radarn. Eller så är det fel på ultraljudssensor, om de nu är inblandade). Eller så är det fel på någon sladd emellan de olika delarna. Eller så är det fel på en dator. Eller så är det något med kofångaren/lacken. Är den reparerad och omlackad? Tillbucklad? Fått sig en smäll?

Har de kollat loggarna i bilen? Om inte, gör det.
Annars skulle väl jag Personligen helt enkelt plugga in en dator och sedan köra och se vad systemet säger när den larmar.

Har du garanti kvar på bilen? Se till att de gör en korrekt felsökning, och så kan du hälsa chefen där att kameran inte har något att göra med BLIS. Det är de 'gamla' bilarna som använder kamera.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Xanthopteryx skrev: ons 15 jul 2020, 19:45 Har du en modern bil, vilket jag antar att döma av forumet du är i (V90/nya XC90/...) så är det INTE kameran (fattar inte att bilfolket som chefen här inte har koll...).
På gamla, som V70, var det kameran. Nu är det radar i rumpan (och antagligen parkeringssensorerna). Sitter en radar på höger och en på vänster sida i bakre kofångare.

Så, antingen är det fel på mjukvaran. Eller så är det fel på radarn. Eller så är det fel på ultraljudssensor, om de nu är inblandade). Eller så är det fel på någon sladd emellan de olika delarna. Eller så är det fel på en dator. Eller så är det något med kofångaren/lacken. Är den reparerad och omlackad? Tillbucklad? Fått sig en smäll?

Har de kollat loggarna i bilen? Om inte, gör det.
Annars skulle väl jag Personligen helt enkelt plugga in en dator och sedan köra och se vad systemet säger när den larmar.

Har du garanti kvar på bilen? Se till att de gör en korrekt felsökning, och så kan du hälsa chefen där att kameran inte har något att göra med BLIS. Det är de 'gamla' bilarna som använder kamera.
TACK
Jag misstänkte det, hört det innan.
Fast jag ser ingen radar varken i rumpan eller bakre kofångare. Parkeringssensorer finns.
Har du möjlighet att skicka bild på dessa radar, det kan vara jag som missar.
S90 en 2017 är det.

Jag precis varit på Bilia innan jag skapar denna tråden.
BT kört ny TOTAL UPDATE. Och det det gick ok till jag kört i min garage och nu spökar det överallt inne som ute.
Men jag är nyfiken på hur dessa radar ska se ut och var sitter dessa på en S90. Om du hittar en bild?

Tack
av Xanthopteryx
Ungefär här. Tydligen gick man från kamera till radar 2014! (alltså uppgraderade eller nya modeller antar jag)
Den svarta lådan.
15639496951_ed06df7f5a_o.jpg
15639496951_ed06df7f5a_o.jpg (606.94 KiB) Visad 2139 gånger
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Men är det NÅGON som vet vad det är som ställer till att BLIS tänds i backspegeln alldeles för ofta utan att man har nå bil i döda vinkeln. Både fast ljus och blinkande.

NÅGON SOM VET?
av Xanthopteryx
Det är omöjligt att veta, tyvärr.
Man får försöka felsöka helt enkelt. Finns felkoder? Plugga in en dator och ut och kör för att se vad systemen säger? Byta radar? Kolla eventuell glappkontakt? Som sagt, är kofångaren reparerad någon gång? Sitter radarn som den skall eller har den lossnat? Total omladdning av all mjukvara i bilen? ...?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Xanthopteryx skrev: lör 18 jul 2020, 19:13 Det är omöjligt att veta, tyvärr.
Man får försöka felsöka helt enkelt. Finns felkoder? Plugga in en dator och ut och kör för att se vad systemen säger? Byta radar? Kolla eventuell glappkontakt? Som sagt, är kofångaren reparerad någon gång? Sitter radarn som den skall eller har den lossnat? Total omladdning av all mjukvara i bilen? ...?
De har nyligen nollställt alla felkoder och kört Total Update. Hjälpte inget. Han BT chefen trodde att det är kameran under spegeln som jobbar med BLIS och aldrig nämnt en radar.

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]

Du måste rätt omgående till verks[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna[…]