Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Vi har 300 000 kr avsatt för bilköp och jag hoppas att jag kan få hjälp och tips av er då jag själv inte kan så mycket.

Vår intresselista är typ:
5 års ägande
Två vuxna, två barn (1 och snart 0 år)
Stort bagageutrymme
Läderklädsel
Automat
EURO6
Volvo Selekt
Inte äldre än modellår 2016

Vi har mest siktat in oss på XC70 Classic Summum, vilken vi gillar, men är lite osäkra ändå. Vi har egentligen inga offroadbehov men gillar verkligen XC70 och V90 CC ändå. Det känns som att vi kan lägga lite extra för en sån.

Detta köp kommer antagligen att göras under juni så det är intressant med länkar, helst till bilar i Stockholmsområdet.

Vad säger ni på detta forum? Tack på förhand, Johan
Bensin eller diesel?
Det är inte lätt att få ihop en Selekt-bil under 300' om man tittar på Stockholms närområde.
Dessutom är de flesta i den lägre prisklassen bilar som inte har läderklädsel exempelvis.
Hittade två 90cc under 300 som inte gått mkt (Max 1500/år) dock manuell och ej selekt, kanske blir lurigt. Ökar man milen får man ett par till men fortfarande ej selekt.

Skippar man dock cc och nöjer sig med 4wd finns fler, kanske alternativ?

Exempel
https://www.blocket.se/vi/91255522.htm
Senast redigerad av 1 morfarginko, redigerad totalt 0 gånger.
Har också kikat lite, hittar inte en enda som motsvarar de kraven...
På de flesta är det läderklädseln som saknas om man vill ha en Selekt-bil.
Ok, det stämmer då med vad jag har hittat, eller inte har hittat.

En XC70 som motsvarar våra önskemål går att hitta för 270 000 kr typ, om man väntar och är lite snabb när den dyker upp. Är det värt att lägga upp till 350 000 kr för att få en V90 CC? Vad är fördelarna, rent konkret, som gör att vår lilla barnfamilj borde välja en något dyrare V90 CC? Beg-bilförsäljarna jag talat med säger bara typ "klämma och känna" och "nyare teknik" så jag fattar inte vad som skulle motivera den dyrare prislappen.
johant11 skrev: tis 16 jun 2020, 05:05 Ok, det stämmer då med vad jag har hittat, eller inte har hittat.

En XC70 som motsvarar våra önskemål går att hitta för 270 000 kr typ, om man väntar och är lite snabb när den dyker upp. Är det värt att lägga upp till 350 000 kr för att få en V90 CC? Vad är fördelarna, rent konkret, som gör att vår lilla barnfamilj borde välja en något dyrare V90 CC? Beg-bilförsäljarna jag talat med säger bara typ "klämma och känna" och "nyare teknik" så jag fattar inte vad som skulle motivera den dyrare prislappen.
Bara ni kan motivera en eventuellt högre prislapp, men för vår familj var den ökade säkerheten värt en hel del. Säkerhet kostar, och det är inte heller något ni har preciserat på er intresselista.
Vi har iofs en XC90 numera, men tidigare hade vi en XC70 i ett år, XC70 är ingen dålig bil, tvärtom, vi gillade verkligen vår, men det märks verkligen skillnad på då dem, även om jämförelsen inte går att dra rakt av.
Provkör båda modellerna och fundera på vad ni verkligen vill använda era pengar till. Bilar är väldigt subjektivt utifrån användande, intresse, status, ekonomi, etc.
Oberoende av vilka medel vi förbrukar över sätter vi en summa för vad vi anser är max som vi vill använda till bilbytet. Vi har flera fordon så det varierar beroende av syftet med fordonet.
Tack för fler svar!

De hjälper mig att konkretisera vidare vad vi väljer mellan. Det blir antingen en XC70 Summum 2016 för typ 270 000 kr och 5000-9000 mil, eller en V90 CC 2017 (kanske kanske 2018) för typ 330 000.

Säkerhet är superviktigt för oss, men jag tog inte med det för jag trodde att alla Volvo var ungefär lika säkra. Vad är skillnaden mellan dessa i säkerhetsaspekten?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Vad visade den direkt efter service då?

D4 VEA dricker olja

Jag gjorde lite skärmdumpar på oljetryc[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]