Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aero55
Hej

Behöver snart en ny familjebil (har två barn och en fru) och hade först snöat in mig på en XC60 (15-17)
Har sett att v90 d3 ligger skapligt i pris i jämförelse med xc60n. Då främst D3 med runt 10t mil, ligger runt 200-220tsek.
Är V90 D3 som rullat 10t mil ett vettigt köpt tro? Helst med Aoutomatlåda, manuella finns för under 200t.

Har drygt 1,5mil till jobbet och någon eller några längre körningar på helger så en bensinare hade kanske varit ett vettigare köp men de ligger oftast bra mycket högre i pris.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Absolut men ut och provkör, jag gillar själv inte direkt V90 men föll för XC60, den är f-n smidigare att ratta än tidigare V60 i stan med :)
av Aero55
Är det gamla XC60 du menar? Kikat på ett par xc60 D3 FWD och gillar dem, men v90n ser (och är) ju mycket modernare ut.

Vet att alla bilar har brister, Är mest nyfiken på om v90 är en bra bil nu när den har ett par år och mil på nacken.

Var alla Volvos VOC om inte går det att få i efterhand?
av Aero55
Ja det känns vettigast. Har tidigare kikat lite på v70 men tycker de ligger högt i pris med tanke på ålder, även om de säkert är fina och behagliga bilar.

Har V90 några typiska fel som man bör känna till?

Atar att man får räkna med en storservice när de kommit upp lite i mil?

Jag har enbart ägt Saabar tidigare så har väldigt dålig koll på andra bilmärken.
av AndS
Aero55 skrev: fre 12 jun 2020, 14:41 Vilket är vettigast egentligen en full/välutrustad V70 Classic eller en "snik" v90?
Vänd på frågan till dig själv, vad värdesätter du när du kör bil och framför allt vad använder du?
Nu skrev du det inom citat-tecken men blir lite larvigt när benämningen "snik" används.
Låt dig inte påverkas av vad andra tycker är ett "måste" utan välj utifrån vad du själv vill ha och vad du är villig att betala.
Fälgar Volvo s40 2004

Tveksamt om det går på ett vettigt s&a[…]

Adapter (kopplingen mellan bromsslang och ok) och[…]

945-92 Generatorbyte

Det kanske skiljer på årsmodeller var […]

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter e[…]