Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brunisv90
Hej, Färsk på forumet och just hämtat min V90 T4 2018.
Måste köpa vinterdäck och har hittat en uppsättning beg 18" som i alla aspekter bör funka prima. Dock är jag okunnig på om det är kompatibelt med TPMS (ITPMS?) och om jag missar något innan jag slår till?

Sedan undrar jag om det är något som hindrar mig från att köpa ett par 20" till sagda bil (volvo original dvs) och vad jag behöver akta mig för i så fall?

Stort tack på förhand om någon kan klara upp det.

Brunis
V90 2018 har iTPMS, den använder ABS-sensorerna för att upptäcka om det är lite luft i något däck. Det finns inga sensorer i själva däcken.

Det gör att om fälgen passar och däcket har rätt dimension så är det bara att köra. Själv hade jag inte velat ha 20" till vinterdäck, men det är personliga preferenser -- inte att de inte passar.
av Johanu71
Så länge du inte ändrar rullomkretsen så är det ok. Ju större fälg, dessto mindre gummi, dvs lägte profil på däcket. V90 bullrar ju som faan med orginalhjul så större fälg och lägre profil gör ju inte saken bättre om man inte satsar på kvalitétsdäck. 20" med billiga däck må vara snyggt när bilen står still men komforten blir därefter. Bilen kan behöva ny programvara om man sätter på allt för stora hjul men 20" tum skall funka utan det i alla fall. Har kört 15000 mil i en V90 med 18" som ylade och tjöt från hjulhusen på landsväg/motorväg. Kör V90CC nu med 19" och det är så otroligt mycket tystare. Men då har jag satt på däck som kostar mer än 2000;-/styck
Du bör skaffa fälgar som passar till V90. ;-)

Så utöver bultcirkel så ska ET (inpressningsdjup) och centrumhål stämma. Är centrumhålet för stort kan det räcka med att sätta dit en navring, och är bultcirkel / ET fel kan det fungera med en spacer. Jag skulle inte börjat med något sådant utan sett till att ET, centrumhål och bultcirkel är rätt.
Ah, ja vid den mängden mil förstår jag till fullo. Vi kör ca 1200 på ett år så det är rent kosmetiskt jag är ute efter förändringen. Kanske bättre att lägga pengarna på att få in Apple Carplay och något annat kul och behålla 18" för både sommar/vinter.

Stort tack för bra input!
Skönt IVF att jag kan få tag på billiga vintersulor med fälg då handlaren ville ha 14000 för dessa...
@Malmstroem, Haha så långt är jag med ;-) Ska inte ge mig på navring och spacers, tummen mitt i hand s.a.s..
Är dessa jag skall köpa med vinterdäck, men hittar dom inte hos Volvo, kan dom vara gamla och inte säljas längre?
Bilagor
däck 1..jpeg
däck 1..jpeg (42.3 KiB) Visad 1977 gånger
Hej!

Jag körde ett par år med 18" på vintern och 20" på sommaren med min gamla V90 T5 R-design 2017. Funkade jättebra med 18" men kanske inte kul.
På nya bilen, V90 T8 R-design 2020 valde jag 20" både på sommar och vinterdäck vilken jag tycker är ett lyft, bilarna har en förmåga att se tråkiga ut under vintern med små 18". Komfortmässigt är nya bilen bekvämare då jag valde luftfjädring.
Så kör du på 20"

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]