Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PebbleGrey
Hej!

Mitt första inlägg här, ber om ursäkt om detta berörts tidigare.

Kommer senast från en Audi A6 Avant 2017 som vi precis sålt privat och nu har vi en v90 CC D4 2021 på beställning.

Det jag skulle vilja fråga er Volvo-experter är vilken utrustning man ”måste” ha med avseende på andrahandsvärdet etc. Rangordna gärna top 5 eller liknande.

Så här ser specen ut i grova drag för tillfället:

Pebble Grey Metallic (Birch light bättre?)
Helläder första steget Charcoal
18” Standard (20” original från Blocket i efterhand)
Klimatpaket (ingår i Advanced)
Teknikpaket
Ljuspaket
Dragkrok
Elstol förare (vi kommer ha bakåtvänd barnstol bakom passageraren och vill därför inte ha elstol med minne där)
Akustikglas
Intellisafe Surround
Gardiner
Plastmatta

Hade ni uppgraderat till Lounge för 19100 kr? Kan något skippas? Hade ni velat köpa denna bilen om 5 år med 6000 mil på mätaren?
Bilen landar runt 500 netto.

Mvh,
P
Användarvisningsbild
av fjohan82
Låter som en trevlig bil!
Jag hade valt till Lounge, stänkskydd samt dynförlängning.
av PebbleGrey
Tack för tipsen @fjohan82! Varken jag eller sambon är särskilt långa, 180 cm resp 168 cm. Gör dynförlängningen någon nytta ändå eller tänker du på andrahandsvärdet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu har inte jag det på min V60, men på nyare bilar som har kört med detta detta upplever jag att det är mer avslappnande för benen (är 190) vid längre färder.
Dock ska man inte köpa en bil för andra, utan välja utifrån vad man känner är viktigast för en själv.
av Nystrom7
Utrustning är väldigt individuellt men jag tror du kommer bli kanon nöjd med det där.

Dock vill jag slå ett slag för dynförlängningen, är själv 182 och jag gillar den skarpt, sen blir stolarna snyggare med.
av PebbleGrey
Kanon! Tack för tipsen, dynförlängning ska bockas för. Vad tror ni om färgen? Har sett Pebble i verkligheten och gillar den. Men Birch ser också trevlig ut, någon som sett den i verkligheten?
av Nystrom7
Pebble är nog min personliga favorit av dom 2 den är riktigt fin.
Nu vet jag inte exakt vad som ingår i paketen i dagsläget men keyless och elbakluckan är saker jag uppskattar och svart innertak.
av AndS
Man köper inte extra utrustning för ett framtida försäljningsvärde med våra standardbilar.
Ser man till ekonomi köper man bara den utrustning man behöver och önskar.
Finns kalkyler i andra trådar gällande försäljningpriser/inbyte men det som är intressant är vad du får betala per mil, månad, år, under tiden du äger bilen och summa vid nästa bilbyte. Rent generellt ger högre pris på ny bil sämre ekonomi, jo jag vet att det är den tråkiga sidan, men inget man ska blunda för.
av Xanthopteryx
Rent krasst: Helläder tror jag är skitsamma om du pratar frmatida värde. Däremot elstol passagerare - minne eller ej. Att köpa en svindyr begagnad bil där man får ratta och dra i spakar för att flytta stolen känns... alltså, för mig påverkar det emedan halvläder/läder inte påverkar mig alls (snarare hellre halvläder då jag ogillar läder). Intelisafe surround är bra - all säkerhet är bra!
Kolla även att få med röda nyckeln? Vi fick en sådan för bara tusenlappen! Dels är det en extra nyckel skitbilliga men också bra för framtida familjer med tonåringar i huset som vill låna bilen.
Och jag saknar ju såklart 360-kamera (om det inte ingick i något av det du listar?) och likaså HUD. Dessa två tillbal ångrar jag inte en minut!
Är det handsfree med sparköppning på bagageluckan? I så fall bör du ha elmanövrerat insynsskydd ty annars så... faller liksom halva idén med sparköppning (för övrigt en trevlig funktion som jag använder påfallande ofta).
20-tumsfälgarna vete fåglarna vad du skall ha till egentligen? Kostar bara pengar och komfort och personligen tycker jag det ser skitfult ut, men men...
av AndS
Om du väntar 20 inlägg till finns snart allt uppräknat :-)
Välj det du vill ha och kommer att använda.
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]