Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej är lite tveksam om min start/stopp funktion i bilen fungerar. Det var länge sen bilen stängdes av vid ett trafikljus. Jag undrar om någon vet hur jag kan kontrollera om den funktionen är OK eller inte?
När ska den gå igång,vilka temperatur förhållande osv?
av AndS
Vad visar symbolen för stopp/start?
Hur är ditt körmönster, mycket kortkörning kan göra att ditt batteri inte blir tillräckligt återladdat.
Användarvisningsbild
av sony
Jag tänkte också på "gammal" batteri, klr mestadels korta streckor och använddr värmaren varje dag under vintern
Sen symbolen har jag
Bilagor
Screenshot_20200424-085031_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200424-085031_Samsung Internet.jpg (62.15 KiB) Visad 1586 gånger
Användarvisningsbild
av sony
Ska be min tekniner kolla upp det. Ska lämna in bilen pga nåt annat om 3 veckor.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Xanthopteryx skrev:Förtydligande: Det bakre laddar det främre. Så laddar du i punkterna i motorrummet så laddas båda.
Är du verkligen säker på det? På min (i och för sig XC60 Classic) gör det INTE!

Sen gillar jag inte att bilen stannar för minsta lilla, t.ex. när man växlar från D till R. Funkar inte bra på en automatare...
Det sliter väldigt hårt på startkransen med detta start/stop.
av Xanthopteryx
Säker kan man aldrigt vara men det står följande i manualen (Världens minst lästa bok):
"Vid laddning kommer både startbatteriet och stödbatteriet att laddas."

Tycker det fungerar rätt på (Start stopp) på nyare Volvobilar. Dessutom är bilen konstruerad för detta vilket innebär särskild startmotor och övrig konstruktion omkring.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Xanthopteryx skrev:Säker kan man aldrigt vara men det står följande i manualen (Världens minst lästa bok):
"Vid laddning kommer både startbatteriet och stödbatteriet att laddas."

Tycker det fungerar rätt på (Start stopp) på nyare Volvobilar. Dessutom är bilen konstruerad för detta vilket innebär särskild startmotor och övrig konstruktion omkring.
På min laddas det inte, som sagt. Bara vid KÖRNING, men det är möjligt att det är ändrat på dom nya.

Om du visste hur många av hemtjänsten bilar som fått startmotor och startkrans bytade. Startkransen drev skadas och tar sedan drevet på startmotorn med sig. Visst säger Volvo att det är förstärkt, men inte tillräckligt.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]