Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkDigglas
Hej,

Någon mer som har problem med att tanka AD BLUE?

Spelar ingen roll om jag kör från pump eller dunk, med dunk får jag i alla fall i en halvliter innan det låter från hålet och nästan allt kommer tillbaka med högre fart än jag hällt i, dvs att jag får ad blue över hela bakdelen/däcket på bilen.

Med pump så slår den ifrån hela tiden, om jag får i något så kommer det mesta tillbaka på samma sätt som med dunk.

Påtalade detta på senaste servicen men han hade inget bra svar.

Tips?
av Lövet
Måste vara stopp, har aldrig haft problem att fylla AdBlue i någon bil. Bara ner med pipen och sen hålla dunken upp och ner. Samma med pump, bara ner med den och hålla in knappen till det tar stopp.
av Lövet
Malmstroem skrev:Många ad-blue pumpar kräver magnet för att fungera, t.ex. https://sijab.com/shop/pumpar/adblue-pu ... ue-magnet/
Sluta använd lastbilspumpen ;-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag har haft problem oxå. 1 gång har det funkat och 2 gånger har det blivit rejält kladdigt... Detta från 5L dunk.
av LJN
Fick samma problem när jag skulle fylla på idag, vätskan kommer upp igen? Kan det bero på att bilen står i svag lutning med bakdelen som lägst? Ska prova imorgon på helt slät mark.
Användarvisningsbild
av leiwi
Så är det med många Volvobilar , det är alla dessa irriterande slarv fel på bilarna som gör att Volvo har långt kvar till "premiumbil"( som Volvo gärna vill vara )
av Lövet
Fyllde nyss på min pappas Tiguan. Man tar biltema AD.blue dunken, stoppar i pipen i hålet, vänder dunken upp och ner och väntar tills allt runnit ut. Inget spill överhuvudtaget. Vad håller Volvo på med?
av refbob
Vi har V90 CC My19 och My 20 och har än så länge inga problem att tanka Adblue. Brukar passa på att tanka från pump när man har möjlighet. Inget sull alls då.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]