Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jasblo
Kollade av en slump bilens status då jag skulle ställa TPMS.

Döm av min förvåning då Ab-blue står på "Kritisk nivå" och fylla på minst 9 liter? (10l tank)

Jag har inte missat några eventuella varningar. Kör den dagligen och ser alla felmeddelanden som kommer.

På min förra tjänstebil (Passat) så fick jag en varning i rätt god tid, någon som vet varför denna inte varnat?
av Insjö78
Kan det vara så att du precis kollade status strax innan bil skulle varna? Eller hur länge räcker 1 liter ad-blue?. Har aldrig haft en disel med ad-blue så det är kanske på tok för sent att varna runt litern?
av jasblo
Tror det är 1000mil 10 liter. Men då den inte räknar decimaler så kan det ha varit 9.99l borta av 10 rent teoretiskt.

Problemet är inte att fylla på utan bilen går inte utan ad-blue alls.
av Lövet
Vill minnas att Volvo uttrycker sig som "kritisk nivå" precis när nivån börjar bli låg så det kan vara rätt långt kvar ändå till det tar slut. Har du fyllt på så att du vet att det bara var 1l kvar?
av Elektrikern84
Ja VW varnar ju varje gång du startar bilen när det är mindre än 2400 km till TOM tank. Det är sjukt irriterande med de meddelanden redan vid 240 mil kvar..
Användarvisningsbild
av gages
Den ska varna långt tidigare. Förra året fick jag första varningen mitt i Europasemestern och hann köra hem och fylla på i samband med service.
av 246
Har jag rätt om jag säger att alla volvobilar med diesel har ad-blue från vecka 17 2018?
Något jag helt missat isf
av Danelf
jasblo skrev: sön 19 apr 2020, 14:55 Kollade av en slump bilens status då jag skulle ställa TPMS.

Döm av min förvåning då Ab-blue står på "Kritisk nivå" och fylla på minst 9 liter? (10l tank)

Jag har inte missat några eventuella varningar. Kör den dagligen och ser alla felmeddelanden som kommer.

På min förra tjänstebil (Passat) så fick jag en varning i rätt god tid, någon som vet varför denna inte varnat?
Jag har råkat ut för samma sak. Såg nivån av en ren slump men har ej fått något felmeddelande. Nyfiken hur det löste sig för dig? Var det något fel?

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]

Min -23 har inget ljud när man kör fram&[…]

En annan sitter fortfarande på 3.3.16 :)

Tror jag får ca 0.8 ur min GLT annars vid la[…]