Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobbanH
Någon som vet vad hårdvaruuppdatering av keyless nycklarna som nu finns på tillbehörslistan innebär?
Är det att det skall bli svårare att reläattackera/rfid scanna nycklarna?

Artnr : 31652546

Fick pris på ca 4400 för utbyte av alla nycklar men ingen info på vad som är ändrat eller förbättrat.

Sådana nycklar skall varit i produktion sedan v46 2019.

Tacksam för info

/Robban
Hej,

Kanske detta (från juni 2019):

"Volvo kommer dock att förändra sitt nyckellösa system och införa rörelsesensorer i nycklarna som ska försvåra för tjuvarna."

https://www.bytbil.com/nyheter/stoldvag ... ilar-18937

Min XC90 byggdes dec 19 så gissningsvis har jag den nya nyckeln men är det någon som vet om man kan avgöra detta? Min försäljare hade inte hört talas om uppgraderingen när jag frågade honom om det i nov -19 när jag beställde bilen.
Ok, hoppades man kunde få något paketpris som var fördelaktigt (behöver nytt batteri i sportnyckeln också tror jag). Och jag antar att dom tre fysiska nycklarna (nödbladen eller vad det kallas) du har inte tillverkades nya utan flyttades över.
När de byter nyckel så byter man innedelen: Alltså EJ nyckelbladet och EJ skalet (fram- och baksida).
Och så mjukvara i bilen - där tog Bilia över 2.500 spänn! :-o

Sportnyckelbatteriet kan du byta själv om du är lite händig. Vattentätheten efter det hänger på hur du själv förseglar nyckeln sedan.
Om du 'byter' hos Volvo får du en ny nyckel (och den är inte heller gratis vad jag förstått...)
Har kollat. Tappar du din nyckel (ej sportnyckel) i sjön går det loss på 4584:-.

Då får man själva nyckeln med dess elektronik, tillverkat nyckelblad som passar bil, programmering till bil samt borttagning av den gamla nyckeln.

Har någon "plus" försäkring (Volvia) som verkar täcker detta dock och det blir självrisk på 1200:-.

Nyckeln verkar inte vara magnetisk eller har drivit iväg långt från platsen den druttade ner (6m djupt). Allt annat som åkte ner samtidigt plockades upp med en kompis-kompis magnetfiskeneodymmagnet 120mm 600kg för 900:-. Har beställt en sån själv nu. Kul och effektiv.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Den visade en kvart från max men ny är […]

Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]