Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlötXC90förare
#1369338
Hej! Vi har en XC90 av "nya" modellen inköpt hos Bilia HagaNorra för tre år sedan. Nu har det börjat regna in i den via panoramataket. Bilia tar inget ansvar då dom hänvisar till sin "garanti" som sträcker sig 2 år. Volvo Cars tar inget ansvar utan hänvisar till Bilia som återförsäljare. Och försäkringsbolaget Volvia tar inget ansvar då det inte beror på en "skada" utan ett konstruktionsfel. Finner det helt orimligt att vi som konsumenter ska betala 10-40 KSEK eller mer för att åtgärda att det regnar in i en premiumbil, som visserligen har några år på nacken, men med ett nypris på ca 870 KSEK. Någon skrev i en tidigare tråd att det är ett "känt problem" att det regnar in i nya modellen av XC90 med panoramatak? Finns det bekräftat officiellt från Volvo någonstans?
av BlötXC90förare
#1369341
Hej igen. Glömde skriva det. Vi har lämnat in den på en Bilia-verkstad och "felsökt", inklusive rensat dräneringsslangarna. Där konstaterade dom till sist att en tätningslist vid panoramataket var "för kort" vilket då var orsaken till att det regnade in. . Vi betalade 6 700 kr för att åtgärda det. Tyvärr regnade det in igen samma kväll som vi hämtat ut bilen.
av UnleashFusion
#1369342
BlötXC90förare skrev: tor 12 mar 2020, 14:36 Hej igen. Glömde skriva det. Vi har lämnat in den på en Bilia-verkstad och "felsökt", inklusive rensat dräneringsslangarna. Där konstaterade dom till sist att en tätningslist vid panoramataket var "för kort" vilket då var orsaken till att det regnade in. . Vi betalade 6 700 kr för att åtgärda det. Tyvärr regnade det in igen samma kväll som vi hämtat ut bilen.
Reklamera hos dom igen, eftersom garantin efter åtgärd gäller
av Freddy100
#1369364
Gäller det inte 3 årsgaranti enligt konsumentlagen? Känns att Volvo Cars skulle ta ansvar. Annars får man prata med journalister och bjuda Volvo på trevlig gratis reklam om premium Kinabilar.
av Malmstroem
#1369370
Om det är mindre än tre år så reklamera bilen enligt konsumentköpslagen. Nu torde den vara mer än tre år från leverans -- min erfarenhet av Bilia är att de kan lagen och utan alltför mycket knot fixar bilen fram till tre års ålder. Då skulle du inte behövt betala någonting.

Om reparationen inte fungerat skulle jag reklamera den. Har du betalat 6700:- så kan jag tycka att bilen ska hålla tätt efter det.

Du kan prova att klaga hos kundansvarige hos Bilia. Det kan gå, men ha inte alltför stora förhoppningar. Äldre bilar repareras på ägarens bekostnad...
av Xanthopteryx
#1369418
Tre års reklamationsrätt gäller ALLTID vid köp av ett företag (ej från en privatperson). Du kan vara köpare 198, och den gäller, om det är köp från ett företag.
Användarvisningsbild
av Chilly
#1369430
Vart visar sig läckan? Jag hade läckage efter ett rutbyte och vattnet kom ut vid kameran bakom backspegeln.
Användarvisningsbild
av maccus
#1369450
BlötXC90förare skrev:Hej igen. Glömde skriva det. Vi har lämnat in den på en Bilia-verkstad och "felsökt", inklusive rensat dräneringsslangarna. Där konstaterade dom till sist att en tätningslist vid panoramataket var "för kort" vilket då var orsaken till att det regnade in. . Vi betalade 6 700 kr för att åtgärda det. Tyvärr regnade det in igen samma kväll som vi hämtat ut bilen.
Men om listen är för kort så är väl det ett ursprungs fel som går på 3 års reklamations rätt

Mvh Peter

Det räcker egentligen med att systemet st&ari[…]

Intellisafe Surround BLIS

Nyare V90 har det. Äldre, vet jag inte - hitt[…]

Parkoppla två mobiler samtidigt?

Förresten - varför inte bara fixa en lur[…]

Stämmer, det är en S60 R-design: https:/[…]