Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
Har idag en xc90 my17 D5 awd med Polestar, fantastiskt bra dragbil! Ingen AdBlue på den.

Funderar dock på byte till en xc90 D5 my 2018, som ju from w46 har AdBlue.

Hur mkt problem kan man tro det blir med SCR Adblue över tid på dessa D5? 6000 mil på den nu.

Verkar som det inte varit så farligt om man kollar här, men då givet att de flesta nyss gått ur garantin kanske det ändrar sej...???
av Xanthopteryx
Adblue har funnits länge inom stora fordon. Sköter du den så tvivlar jag på några reella problem.
Skötsel: Se till att du bara fyller ren Adblue. Rengör runt påfyllningen innan du öppnar så inget skräp ramlar i. Förvarar du adbluen under cirka -10 så fryser den. Inget problem så länge du tinar den innan påfyllning.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Nja, det har funnits SCR ett tag ja - men knappast helt problemfritt på lant/skogs/entreprenadmaskiner eller på lastbilar heller.
Vet att tex Komatsu forest runt 2012 o framåt hade grova problem att avgassystemet återkommande blev fullt med Adbluekristaller - på maskiner som var nära nya. Dock inte alla, men för många.

Nu finns ett antal firmor som erbjuder "AdblueOff" - troligen inte för att det funkar bra...
Handhavandet kan såklart spela roll, men det ska/borde inte gå att göra så mkt fel.
av Xanthopteryx
Undrar om inte just många entreprenadmaskin har problem då de sällan arbetar tillräckligt hårt för att motorn ens skall få ordentlig värme?
De enda större problem jag hört är fokl som bor i kallare delar av landet där det kryper nedåt -25-35 eller kallare och då har visssa drabbats av störningar, samtidigt som tillverkarna ju verkar vara det på spåren med förbättring av befintliga system (och de nya).
av Lövet
Alla nymodigheter har en förmåga att skrämma vissa personer. Gärna såna "som minsann vet hur bilar funkar". Det var samma med katalysatorn, partikelfiltret och nu AdBlue. Vet att BMW har under vissa årsmodeller en felkonstruerad värmekabel till AdBlue som måste bytas ut. I övrigt känner jag till väldigt lite problem. Har haft AdBlue på sista 3 bilarna och inte märkt några problem överhuvudtaet. Två gånger om året får man åka till Biltema och köpa en dunk för typ 59 spänn och sen är det bra. Kladdar inte, luktar inte eller nånting.
Användarvisningsbild
av snepo
Vet inte hur det är med personbilar,men lastbilar verkar ha en del strul med Adblue. Har kört en Volvo Fl6,som strulade ett par gånger med verkstadsbesök som följd. Detta var under,ca ett och ett halvt år. Detta var en 2013 med 38000 mil. Kör nu en Scania P410 2016,som precis slagit om på 30000 mil. Sen Augusti förra året,har den varit inne två gånger på verkstaden.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det tråkiga med abluesystemet är att det är en showstopper om det blir strul.
Man kan få se den här:
200209_1.PNG
200209_1.PNG (78.26 KiB) Visad 1795 gånger
av Xanthopteryx
Så länge det bara handlar om att fylla på så är det ju inga problem. Finns ju på många håll i dag till låg kostnad. Granngården tar 95 spänn för 10 liter exempelvis.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Xanthopteryx skrev:Så länge det bara handlar om att fylla på så är det ju inga problem. Finns ju på många håll i dag till låg kostnad. Granngården tar 95 spänn för 10 liter exempelvis.
Du får samma om det är ett problem. En kompis till mig fick det i sin V60.
200209_2.PNG
200209_2.PNG (12.35 KiB) Visad 1769 gånger

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]