Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Hejsan hoppsan.

Jag har läst den långa tråden om vibrationer/skakningar i SPA bilarna.

Nu verkar det som att det är precis det jag råkat ut på min nyinköpta Volvo. Har Volvo någon permanent lösning på detta nu? Vad gör man åt saken?
Ska kontakta verkstad imorgon men har gärna lite kött på benen innan så man har lite argument mot standard svaret att detta är första bilen,har vi aldrig hört förr osv.
Bilen är skodd med 5 ekrade OEM Volvo 18’’ och Pirelli dubbade vinterdäck.

Fler som har problem även med senare Modellår?

Mvh Mojja.
av mojja
Elektrikern84 skrev: sön 26 jan 2020, 12:47 Löste mitt problem genom Däckbyte, motorfästen och säkert fler saker jag inte har en aning om. Trodde detta var utdött numera.
Hade ju jag oxå önskat. Hoppas det bara är obalans i däck/fälgar. Är för övrigt så djävla nöjd o glad i kärran men detta med vibrationer/skakningar kan få mig att byta bil om verkstan inte kommer till rätta med de kvickt.
mojja skrev: sön 26 jan 2020, 12:55
Elektrikern84 skrev: sön 26 jan 2020, 12:47 Löste mitt problem genom Däckbyte, motorfästen och säkert fler saker jag inte har en aning om. Trodde detta var utdött numera.
Hade ju jag oxå önskat. Hoppas det bara är obalans i däck/fälgar. Är för övrigt så djävla nöjd o glad i kärran men detta med vibrationer/skakningar kan få mig att byta bil om verkstan inte kommer till rätta med de kvickt.
Har du haft det från början eller sen du bytt hjul?
Ja några har ju fått lämna tillbaka bilen. Andra inte. Hoppas det löser sig.
Jag är också nöjd med min V90, dock är det den sämsta bilen jag nånsin haft när det kommer till kvalitet ”småfel”. Har löst alla men sjukt jobbigt. Har beställt en V60 CC nu. Hoppas den är bättre annars är det slut när det gäller Volvo för mig.
av mojja
Elektrikern84 skrev: sön 26 jan 2020, 12:59
mojja skrev: sön 26 jan 2020, 12:55
Har du haft det från början eller sen du bytt hjul?
Ja några har ju fått lämna tillbaka bilen. Andra inte. Hoppas det löser sig.
Jag är också nöjd med min V90, dock är det den sämsta bilen jag nånsin haft när det kommer till kvalitet ”småfel”. Har löst alla men sjukt jobbigt. Har beställt en V60 CC nu. Hoppas den är bättre annars är det slut när det gäller Volvo för mig.
Det har kommit krypandes, gjort 400 mil med bilen nu och igår gjordes 50 mil varav dom Sista 20 milen var olidliga. Var nära att trycka in Volvo on call knappen o begära bärgare.

Är främst i högre hastigheter som bilen är värst 110-180 Km/h. Ju högre hastighet desto mer vibrationer och skakningar :(
av Nystrom7
Min uppförde sig nog liknande. Vibrationer som smög sig på och blev olidliga tillslut. Det liksom gick upp i stolen.

Felet var dämpmattan i ett bakdäck som hade släppt. Volvo fixade det sen gick den fint igen.
Användarvisningsbild
av Walkmann
Min v90 led av vibrationer.började strax under 110.
Nya däck, blev inte bättre..kraftvariationsmätning däck/fälgar..aningens bättre, men inte bra.
Jag ruttnade totalt, tycker verkligen det är skandal att att en ny bil vibrerar.
Körde totalt 400 vibrerande mil med min sen fick det vara bra.
Jag hade också en handlare som brydde sig noll vilket inte gjorde saken roligare.
Hoppas det löser sig för dig, stå på dig..har en känsla att dom vill slingra sig..
av xmatand
Jag hade ett par 18” Pirelli Ice zero dubbade och fick dessa utbytta till ett par Continental IceContact2 (dubbade). Blev stor skillnad både vad gäller ljudvolym och komfort. Jag kör en XC90 MY17 utan luftfjädring. Finns en separat tråd om problemen med Pirellidäcken här på forumet.

Hej! Jag har en V90 t6 recharge 2021 med 8-vxl aut[…]

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]