Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1358945
Är det bara jag som tycker att andrahandsvärdet på V90 är helt sinnessjukt högt?

Man kan köpa en ny V90 för strax över 300 000 kr listpris på blocket. (Hittar en fabriksny 2020 för 309 000 kr)

Letar man begagnat så hittar man t.ex. en likvärdigt utrustad från 2017 som gått 12 000 mil och som det begärs 219 000 kr för!

Vid 3 år och 12 000 mil så börjar rätt mycket att hända på en bil. Alla fabriksgarantier är slut, få försäkringsbolag vill ge dig maskinskadeförsäkring, bromsar och stötdämpare börjar bli bytesmogna, du får vara beredd på att köpa 8 nya däck inom kort, om 3000 mil väntar kamremsbyte för kanske 7000 kr, du måste betala om du vill fortsätta använda VOC, du får radikalt dyrare försäkring eftersom du måste betala vagnskada själv.

Nog för att skatten är högre på en ny V90. Men det är en spotta i havet vid en jämförelse.

I min värld är en sådan bil är sådan bil värd max 150 000 kr, eftersom man har stora kostnader framför sig och tar en risk med t.ex. maskinskada som man måste bekosta helt själv.

Hur tänker ni?
#1358951
Freddy100 skrev: tis 14 jan 2020, 18:15 Håller med! Därför köpte jag en ny bil, nästan för samma pris som begagnad (med 10% rabatt) och 14 km på mätaren...:-).
Begagnad 2 år -400k (ingen rabatt)
Ny - 500k .....Med rabatt 450k
Klokt val!

En snikutrustad 2017 skulle kanske kunna vara värd 220 000 kr om den gått 4-6000 mil. Men knappast 12 000 mil! Undrar om bilarna blir sålda?
#1358952
Tydligen får de sina bilar sålda, även om de är dyra.

Det är precis som bostäder i storstäderna. De har en prisnivå som i mitt tycke är sjuklig -- vilket medför att jag inte köper något. Men det finns bevisligen någon annan som gör en annan kalkyl.

Begagnade bilar har gått upp i pris senaste tiden. Det finns många orsaker, en är den högre skatten, en annan är oförmågan att leverera nya hybrider, vilket gör att många behåller sina bilar längre vilket minskar utbudet.

Även om begagnat är dyrt, är det fortfarande billigare än nytt. Jag får i alla fall inte ihop ekvationen att byta mina begagnade bilar till helt nya.
#1358954
Malmstroem skrev: tis 14 jan 2020, 18:34 Tydligen får de sina bilar sålda, även om de är dyra.

Det är precis som bostäder i storstäderna. De har en prisnivå som i mitt tycke är sjuklig -- vilket medför att jag inte köper något. Men det finns bevisligen någon annan som gör en annan kalkyl.

Begagnade bilar har gått upp i pris senaste tiden. Det finns många orsaker, en är den högre skatten, en annan är oförmågan att leverera nya hybrider, vilket gör att många behåller sina bilar längre vilket minskar utbudet.

Även om begagnat är dyrt, är det fortfarande billigare än nytt. Jag får i alla fall inte ihop ekvationen att byta mina begagnade bilar till helt nya.
Ja de måste ju få det! Annars skulle väl priserna sjunka..

Men inte riktigt jämförbart med bostäder ändå tycker jag. För det första finns inte mycket till alternativ och för det andra så brukar bostäder stiga i värde över tid. De har en mycket längre livslängd.

Den som står och funderar på en V90 med 12 000 mil för 220 000 kr har ju valet att köpa en ny istället.
#1358967
Jag har gjort så sjukt bra affärer med V90 till V90 så jag kan knappt tro det är sant själv.
Får tillbaka mer än 80% efter 3 år. Och ändå typ 20% rabatt på nya T8:an och sen kommer bonus på runt 20000:-
Så jag förstår att de måste ha höga priser
#1358968
Priserna gäller väl begagnat överlag nu, inte bara v90. Gamla v40 cc exempelvis är ju galna priser på.
#1358977
SundanceKid skrev: tis 14 jan 2020, 19:44 Jag har gjort så sjukt bra affärer med V90 till V90 så jag kan knappt tro det är sant själv.
Får tillbaka mer än 80% efter 3 år. Och ändå typ 20% rabatt på nya T8:an och sen kommer bonus på runt 20000:-
Så jag förstår att de måste ha höga priser
Hur långt hade den bilen gått?

Man blir ju nästan sugen på att köpa en själv! Kör ca 3500 mil om året. Om man kan köpa en ny V90 för 309 000 kr och sälja den för drygt 200 000 kr om tre år och 10 500 mil så blir värdeminskningen per månad ca 3000 kr.

Kan inte finnas någon annan bil i klassen som slår det?
#1358978
Ok67 skrev:
SundanceKid skrev: tis 14 jan 2020, 19:44 Jag har gjort så sjukt bra affärer med V90 till V90 så jag kan knappt tro det är sant själv.
Får tillbaka mer än 80% efter 3 år. Och ändå typ 20% rabatt på nya T8:an och sen kommer bonus på runt 20000:-
Så jag förstår att de måste ha höga priser
Hur långt hade den bilen gått?

Man blir ju nästan sugen på att köpa en själv! Kör ca 3500 mil om året. Om man kan köpa en ny V90 för 309 000 kr och sälja den för drygt 200 000 kr om tre år och 10 500 mil så blir värdeminskningen per månad ca 3000 kr.

Kan inte finnas någon annan bil i klassen som slår det?
Tror han i en annan tråd skrev att bilen gått under 2000 mil dem 3 åren. Så en bil som mestadels gått små sträckor under 3 år, tack men nej tack...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kamrems byte

Hej, Jag har inte gjort något kamremsbyte[…]

Efterspänna topp

Är väl mer när man trimmar och har […]

Släpvagn med automatlåda

Två kubik på en 1300 kg kärra? […]

Gjordes detta på Volvoverkstad? Meca i Arni[…]