Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en v90 cc d4 med manuell låda och kört ca 4000 mil med den .. inte haft några problem och normal körning.
När jag för en tid sedan drog min båt som väger ca 700 kg med ett eu släp ca 30 mil och sedan i en
brant backe skulle backa in båt och släp i ett garage fick jag jobba lite för att få in båten ca 20 minuter fick jag hålla på med resultat att motorn blev överhettad och kopplingen gick sönder..
Räknas detta som normalt slitage ?
Sitter nu med en kostnad på ca 55 000 för att byta koppling, låda och svänghjul..
Jag har kört normalt , gjort service ?

Bilen är en v90 cc D4 uttagen 2017 och har gått 4200 mil och tydligen är inte garanti eller maskinmomentet på försäkring tillämpbart ?
Låter märkligt att detta inte skulle gå på försäkringen.
Normalt slitage kan man väl hålla med om att det inte är, du skriver ju själv att du lät bilen bli överhettad (finns ju dock inget bra sätt att se temperaturen på motorn i bilen).

Men maskinskada borde täcka upp om dem inte kan påvisa att du agerat oaktsamt.
Beror helt på hur du hanterar kopplingen, men att som du "brant backe skulle backa in båt och släp i ett garage fick jag jobba lite för att få in båten ca 20 minuter fick jag hålla på med".
Att hålla på och trixa i 20 min utan att bilen får annan kylning än elfläkten och som jag också misstänker att du slirat en del med kopplingen är utifrån min vy absolut inte normalt slitage, beroende av hur det gått till kan det vara ren misshandel av drivlinan. Och du har ju även fyrhjulsdriften som ska hjälpa till. Hade båtkärran påskjutsbroms (bara som info).
Men varför ska växellådan bytas, det låter ju märkligt. Vad är orsaken till det
Lockis skrev: lör 28 dec 2019, 09:38 Normalt slitage kan man väl hålla med om att det inte är, du skriver ju själv att du lät bilen bli överhettad (finns ju dock inget bra sätt att se temperaturen på motorn i bilen).
Beror på vilken instrumentpanel du har, med enkelmätare så ska det väl finnas en tempvisare för motor.
Det går bevisligen att bränna en koppling på en båtupptagning.

Om du slirat på kopplingen under en längre tid så att allting i närheten blivit överhettat och gått sönder så är min uppfattning att du bör få stå för kostnaden själv eller via någon drulleförsäkring.

Det är inte en fråga för maskinskadeförsäkringen eller garantin. Om dessa skulle utnyttjas skulle kostnaden för dessa gå upp och det skulle drabba övriga försäkringskollektivet genom högre premier.

Mitt förslag är att TS kontrollerar om det finns något ”drulle”-tillägg i hemförsäkringen som kan hjälpa.
Jag tänker först såhär. Sliter man ut kopplingen så skall man inte behöva byta växellådan. Det finns hundratusentals bilar där ute med sliten lamell där man byter den så är allt ok. Kostnad ca 5000 till 15000kr kanske.

Jag tror att du slet ut din lamell men det är absolut inte ditt fel att hela lådan skall bytas.
Stå på dig tycker jag, du skall inte behöva betala en ny växellåda.

Bilen skall väl varna om den håller på att bli överhettad eller liknande. För om den varnade så stängde du väl av bilen eller vad man nu skall göra?
Rent generellt så kan 400 NM bränna en koppling väldigt lätt. Jag kommer ihåg när värnpliktiga skulle backa upp Caravellebussar uppför en brant skogsstig och lade sig på 2500-3000 varv och slirade med kopplingen. Räckte med ca 30 m och sedan skrek det om bilarna och rök ur hjulhusen. Luktade härlig bränd koppling.

Sen ska det sägas att kopplingen funkade fint sen när allt svalnat. Men det var en jämförelse. Var ju tunga vagnar på över två ton med relativt klena femcylindriga 2,5 liters dieslar. Men misshandel kostar på. Därför skulle jag alltid rekommendera momentomvandlarautomatare för dylika manövrar (eller lågväxel med helt uppsläppt koppling eller ännu bättre elbil).

Detta utgör tyvätt långt ifrån normalt slitage och går helt emot Volvos rekommendationer för manövrering av bil med släp. Tyvärr så får nog bilägaren själv punga ut med kostnaden. Hemförsäkringen täcker inget som är fordonsrelaterat. Det är helt omöjligt för någon här att i teorin säga att inte något i växellådan gått sönder. Misshandeln skedde ju under en mycket stor tidsutdräkt.
Surt! Har också backat med släp så det luktat bränd koppling. Så förstöra en koppling antar jag går bra på det sättet.

Svänghjul låter lite skumt, är det gummibussningar eller liknande i ett sånt? Och lådan vad hände där?
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]