- lör 26 okt 2019, 12:10
02ADA0E9-7097-486C-9811-898C688A1855.jpeg (1.16 MiB) Visad 1431 gånger
Tänkte att jag skulle sammanfatta mina erfarenheter av min V90 D5 efter 37 månader och 11800 mil. Har precis plockat ut en V90 T8 Inscription.
V90 D5 AWD Inscription levererad i oktober 2016
- Teknikpaket
- B&W
- Nappaskinn, säten med minnen fram
- 360-kamera
- 4-zons klima
- Intellisafe Surround
- Drag
- m.m
Jag har verkligen trivts med den här bilen. Gillar drivlinan och motorn känns ”nästan” aldrig för klen. Under de här åren har det förutom vardagsresorna blivit tre resor till Österrike vintertid och två sommarsemestrar till Frankrike, Österrike och Italien. Bilen är underbar på autobahn där jag legat mellan 160-190 den mesta tiden.
Det bästa med bilen:
Pilot Assist och den adaptiva farthållaren, B&W, Spotify-appen (nu när den fungerar), 360-kameran.
Det sämsta med bilen:
Mjukvarustrul med hängningar i Sensus, speciellt i början. Navin som ser ut som om den kom från 90-talet. I 3D-läget får jag en tredjedel av skärmen blå himmel att titta på. Växelspaken som inte är speciellt smidig när man ändrar växellägen. Knappast premium. Varför stänger musiken av sig när man öppnar dörren? Bakdörrar som fryser fast. Tanken på 60 liter är lite liten. Vill kunna fälla baksätet 60/40 och ha större genomlastningslucka.
Även jag har drabbats av vibrationer i ratten som uppträder mellan 120~140 km/h. Pratade med Volvo som hänvisade mig till däckhandlaren som balanserade däcken. Gjorde även fyrhjulsinställning hos Volvo men det blev inte bättre för det.
Reparationer:
- Diverse mjukvaruuppdateringar för att komma tillrätta med problem
- Byte högtalare vänster framdörr
- Lös kylvattenslang med läckage som följd
- Byte skivor och belägg bak
- Byta av båda lamphusen bak på grund av inträngande vatten
- Byte av VoC-modulen där leasingbolaget fick utnyttja sin försäkring på grund av den höga kostnaden
- Bytt vindrutan två gånger på grund av stenskott
Framför allt lamphusen och VoC-modulen som inträffade efter att garantin hade gått ut känns väldigt onödiga.
Totalt sätt är jag väldigt nöjd med bilen. Det är ju inte BMW:s körkänsla men tryggt och bra och modern teknik.
V90 D5 AWD Inscription levererad i oktober 2016
- Teknikpaket
- B&W
- Nappaskinn, säten med minnen fram
- 360-kamera
- 4-zons klima
- Intellisafe Surround
- Drag
- m.m
Jag har verkligen trivts med den här bilen. Gillar drivlinan och motorn känns ”nästan” aldrig för klen. Under de här åren har det förutom vardagsresorna blivit tre resor till Österrike vintertid och två sommarsemestrar till Frankrike, Österrike och Italien. Bilen är underbar på autobahn där jag legat mellan 160-190 den mesta tiden.
Det bästa med bilen:
Pilot Assist och den adaptiva farthållaren, B&W, Spotify-appen (nu när den fungerar), 360-kameran.
Det sämsta med bilen:
Mjukvarustrul med hängningar i Sensus, speciellt i början. Navin som ser ut som om den kom från 90-talet. I 3D-läget får jag en tredjedel av skärmen blå himmel att titta på. Växelspaken som inte är speciellt smidig när man ändrar växellägen. Knappast premium. Varför stänger musiken av sig när man öppnar dörren? Bakdörrar som fryser fast. Tanken på 60 liter är lite liten. Vill kunna fälla baksätet 60/40 och ha större genomlastningslucka.
Även jag har drabbats av vibrationer i ratten som uppträder mellan 120~140 km/h. Pratade med Volvo som hänvisade mig till däckhandlaren som balanserade däcken. Gjorde även fyrhjulsinställning hos Volvo men det blev inte bättre för det.
Reparationer:
- Diverse mjukvaruuppdateringar för att komma tillrätta med problem
- Byte högtalare vänster framdörr
- Lös kylvattenslang med läckage som följd
- Byte skivor och belägg bak
- Byta av båda lamphusen bak på grund av inträngande vatten
- Byte av VoC-modulen där leasingbolaget fick utnyttja sin försäkring på grund av den höga kostnaden
- Bytt vindrutan två gånger på grund av stenskott
Framför allt lamphusen och VoC-modulen som inträffade efter att garantin hade gått ut känns väldigt onödiga.
Totalt sätt är jag väldigt nöjd med bilen. Det är ju inte BMW:s körkänsla men tryggt och bra och modern teknik.
Bilagor
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10
BMW 118dM -18