Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1344253
Tänkte att jag skulle sammanfatta mina erfarenheter av min V90 D5 efter 37 månader och 11800 mil. Har precis plockat ut en V90 T8 Inscription.

V90 D5 AWD Inscription levererad i oktober 2016
- Teknikpaket
- B&W
- Nappaskinn, säten med minnen fram
- 360-kamera
- 4-zons klima
- Intellisafe Surround
- Drag
- m.m

Jag har verkligen trivts med den här bilen. Gillar drivlinan och motorn känns ”nästan” aldrig för klen. Under de här åren har det förutom vardagsresorna blivit tre resor till Österrike vintertid och två sommarsemestrar till Frankrike, Österrike och Italien. Bilen är underbar på autobahn där jag legat mellan 160-190 den mesta tiden.

Det bästa med bilen:

Pilot Assist och den adaptiva farthållaren, B&W, Spotify-appen (nu när den fungerar), 360-kameran.

Det sämsta med bilen:

Mjukvarustrul med hängningar i Sensus, speciellt i början. Navin som ser ut som om den kom från 90-talet. I 3D-läget får jag en tredjedel av skärmen blå himmel att titta på. Växelspaken som inte är speciellt smidig när man ändrar växellägen. Knappast premium. Varför stänger musiken av sig när man öppnar dörren? Bakdörrar som fryser fast. Tanken på 60 liter är lite liten. Vill kunna fälla baksätet 60/40 och ha större genomlastningslucka.

Även jag har drabbats av vibrationer i ratten som uppträder mellan 120~140 km/h. Pratade med Volvo som hänvisade mig till däckhandlaren som balanserade däcken. Gjorde även fyrhjulsinställning hos Volvo men det blev inte bättre för det.

Reparationer:

- Diverse mjukvaruuppdateringar för att komma tillrätta med problem
- Byte högtalare vänster framdörr
- Lös kylvattenslang med läckage som följd
- Byte skivor och belägg bak
- Byta av båda lamphusen bak på grund av inträngande vatten
- Byte av VoC-modulen där leasingbolaget fick utnyttja sin försäkring på grund av den höga kostnaden
- Bytt vindrutan två gånger på grund av stenskott

Framför allt lamphusen och VoC-modulen som inträffade efter att garantin hade gått ut känns väldigt onödiga.

Totalt sätt är jag väldigt nöjd med bilen. Det är ju inte BMW:s körkänsla men tryggt och bra och modern teknik.
Bilagor
02ADA0E9-7097-486C-9811-898C688A1855.jpeg
02ADA0E9-7097-486C-9811-898C688A1855.jpeg (1.16 MiB) Visad 1431 gånger
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1344256
Ändå en rätt diger fellista tyvärr. Känns som det gick lite fort när nya 90-generationen skulle ut genom dörren. Du slapp vinande balansaxlar i alla fall om man ska hitta en ljuspunkt ;-)
av SamuelH
#1344260
PowerPulse har väl varit ett problem på tidiga D5:or med att slangen lossnar? Har din bil haft detta problem? Har hört flera som fått byta sin slangar till grövre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Gorban
#1344265
Lövet skrev: lör 26 okt 2019, 12:23 Ändå en rätt diger fellista tyvärr. Känns som det gick lite fort när nya 90-generationen skulle ut genom dörren. Du slapp vinande balansaxlar i alla fall om man ska hitta en ljuspunkt ;-)
Glömde skriva om vibrationerna. Får uppdatera inlägget.
av Gorban
#1344266
SamuelH skrev: lör 26 okt 2019, 13:12 PowerPulse har väl varit ett problem på tidiga D5:or med att slangen lossnar? Har din bil haft detta problem? Har hört flera som fått byta sin slangar till grövre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Powerpulse har fungerat felfritt för mig.
av SamuelH
#1344268
Gorban skrev:
SamuelH skrev: lör 26 okt 2019, 13:12 PowerPulse har väl varit ett problem på tidiga D5:or med att slangen lossnar? Har din bil haft detta problem? Har hört flera som fått byta sin slangar till grövre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Powerpulse har fungerat felfritt för mig.
Härligt, hur ser inredningen ut efter 3 år? Har du behandlat lädret med något medel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1344272
Första årsmodelle av typ alla nya bilmodeller har ju en hel del sjukdomar att tugga av. Andra blir bättre och tredje så börjar saker ordna till sig.
Vågar påstå att det inte är något konstigt med det. Det konstiga är väl kanske att Volvo inte stod för datorn som strulade (lamporna framgick det inte om?) men samtidigt är det ju lite svårt att veta gångarna då bilen är leasad. Som privatperson hade jag inte givit med mig på de två punkterna - solklart ärende för konsumentköplagen.
av refbob
#1344273
Min förra xc70 körde jag 9000 mil på 3 år och inte ett fel. Håller på att bockar av fellistan på min V90CC som gått 2000 mil My-19. Vänster bakdörr trög att stänga. Åtgärdat. Inga appar eller Volvo oncall fungerar via telefon. Trasig vid leverans. Gsm-modulen om den nu heter så ska bytas. Dragkroken var inte jorden ansluten från fabrik så den funkade inte vid leverans. Åtgärdat. Klonkar i framvagn vid gupp. Rengöring är Volvos åtgärd. Vet inte om det blev bra i skrivande stund. Larm löses ut av kupevärmare. Ska byta sensor i kupén. Vibrationer i vänster dörrsida fram. Ny högtalare är hemtagen. Får se om det hjälper. Önskar större bagage och bättre runtom sikt. Annars trevlig bil.
Senast redigerad av 1 refbob, redigerad totalt 0 gånger.
av Gorban
#1344274
SamuelH skrev: lör 26 okt 2019, 13:46
Gorban skrev:
SamuelH skrev: lör 26 okt 2019, 13:12 PowerPulse har väl varit ett problem på tidiga D5:or med att slangen lossnar? Har din bil haft detta problem? Har hört flera som fått byta sin slangar till grövre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Powerpulse har fungerat felfritt för mig.
Härligt, hur ser inredningen ut efter 3 år? Har du behandlat lädret med något medel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Amber-skinnet ser förvånansvärt bra ut. Bilrekonditioneringen där jag lämnar in bilen för handtvätt och invändig rengöring brukar ta några drag på stolarna så att de blir rena.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]