Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Hej
Vilken operatör ska man välja inför EU resa för att få stabilt Internet i bilen?
Först och främst så säger Volvo Kundservice att ett datakort har bättre internet uppkoppling än ett SIM kort. Stämmer det?
Det brukar medfölja ett Telenor kort med en ny Volvo men enligt Telenor så stämmer inte Volvos påstående. Så är det skitsamma om man har ett datakort eller SIM?
Jag vill helst ha ett kort med 6mån eller 1år giltighetstid på en laddning. Så det kan vara viktigt.

Annars vill jag veta hur de olika operatörer fungerar inom EU?
Jag ska bila till Kroatien men undrar även hur det funkar under resan? Självklart tänker jag mest på Spotify?
av AndS
Det är SIM-kort det heter, sedan finns det olika abonnemang som man tecknar med en operatör och styr funktion och datamängd men även pris.
Så det är nog ett missförstånd i dialogen med Volvo Kundservice. Möjligtvis att de avser ett mobilt bredbandsabonnemang istället för ett vanligt "mobilabonnemang", men oberoende av det så är det SIM-kort som gäller (sedan finns det ny teknik som testats där man inte behöver fysiskt SIM-kort men det glömmer vi nu).
När du reser använder du roaming så det är ju svårt att veta kvaliteten på den operatör du för tillfället kopplar upp mot. Jag brukar semestra i italien och där har uppkopplingen gått från skit till helt acceptabel på bara några år. Det byggs ut hela tiden. Tyskland är väl som hemma skulle jag tro...
Det är fördelen när man är utomlands (roamar) man har tillgång till flera operatörer. Alla har inte tillgång till alla, men varje operatör har iaf tillgång till mer än 1 roamingpartner. Telenor/Vodafone skulle jag nog påstå är den största operatören, men jag skulle nog rekommendera ett kontantkort från Telia. Detta kontantkort kan man ladda med ”surf + Spotify”(premium ingår) för 1299kr/år. För denna kostnad får man Spotify och 2gb/månad.
kortet behöver bara laddas 1gång/år.
Gör detta i tid, då du måste avsluta den befintliga prenumeration på Spotify och knyta ditt konto till Telias (man får en kod via sms, så fixa mha en mobil först, och stoppa sedan in detta sim-kort i bilen.)
2gb/månad räcker gott för Spotify.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jämför även abonnemang med kontantkort. Och kolla med dina nuvarande operatörer familjen har om de har något erbjudande för redan kunder. Kom ihåg att pruta!

Angående Teliatipset: Ibland gäller inte dessa extratjänster utomlands.
av ateam
jag har kört med Telenors familjeabonnemang i bilen dvs ett sim kort.
det kostar 569:- och då ingår ett sim kort och fri surf inom Sverige i Europa så har du 100 gig att leka med.
Vi bilade ner till Kroatien och det var skaplig uppkoppling hela tiden med undantag när vi åkte genom alperna.
Extra plus till telenor är att det inte är någon bindningstid så köp ett kort och säg upp det meddetsamma så har du det i en månad under din semester
Jag har ett tvillingkort i bilen från Tre.
Har kört både till Spanien och Grekland med detta och det har fungerat bra.
av Gorban
Jag har ett kort för mobilt bredband från 3 i bilen. Det fungerar bara i Sverige och Danmark. När jag åker längre ner i Europa kopplar jag upp bilen via min mobil istället.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)