Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1316698
Var inte kamremsintervallet 12-16 000 mil på B21 när den kom 1975? Ibland går, helt uppenbart, inte tekniken framåt.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1316700
Jimmy Svensson skrev: tor 09 maj 2019, 21:49 Någon moderat som kan ändra rubriken så alla med VEA motor kan se detta
Du kan själv ändra detta i trådens första inlägg. "Redigera inlägget"-knappen.
(Själv letat var det görs)
av AndS
#1316724
Cotag skrev: ons 15 maj 2019, 23:39 Var inte kamremsintervallet 12-16 000 mil på B21 när den kom 1975? Ibland går, helt uppenbart, inte tekniken framåt.
Nästan allt går, men det har ett pris. ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1316730
Cotag skrev:Var inte kamremsintervallet 12-16 000 mil på B21 när den kom 1975? Ibland går, helt uppenbart, inte tekniken framåt.
Möjligt, men konsekvensen av att kamremmen går av på en B21 är att man måste sätta på en ny kamrem, på en VEA får man vara glad om det räcker med en kamrem och en ny topp...
av tjtj
#1316768
Självklart tråkigt att intervallet minskar, men det är i mina ögon en märkligt stor fokusering på kostnad för kamremsbyte generellt.
Om vi antar att ett kamremsbyte kostar 8000kr (rimligt?). Då blir kostnaden utslagen på 15000 mil resp 24000 mil följande:

8000/15000 = 0,53kr
80000/24= 0,33kr
Dvs milkostnaden fram till första kamremsbytet för era bilar ökar med 20 öre.
Totala milkostnaden för en hyfsat ny Volvo är säkert över 40kr/mil även om man har bilen fram till 15000mil.

Så ändrat kamremsintervall ger en kostnadsökning på storleksordningen 0,5% (självklart är mina siffror inte exakta, men de bör ge en hyfsad bild av kostandsökningen).
Med andra ord: ligg inte sömnlösa och gräm er över detta :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1316818
AndS skrev: tor 16 maj 2019, 06:15
Cotag skrev: ons 15 maj 2019, 23:39 Var inte kamremsintervallet 12-16 000 mil på B21 när den kom 1975? Ibland går, helt uppenbart, inte tekniken framåt.
Nästan allt går, men det har ett pris. ;-)
Ja, jo ... En lös kamrem kostar 202 sek til min bil på Bildelaronline. Volvo betalar kanske en fjärdedel av detta som maskinbyggare. Vad tror du en mekanisk lösning på detta som faktiskt fungerat 24 000 mil hade kostat?
Problemet är troligtvis snarare att remmen är dimensionerat som resten av VEAn, snålt och bantat för att dra ner bränsle/CO2.
av AndS
#1316876
Precis, det finns material med låg vikt och styrka, men de kostar mera. Precis vad jag skrev.
Ta det på alla delar i bilen och räkna på tillverkningskostnad ;-)
De här bilarna har stor marknad hos de som kör dem i ca 3 år och påverkas inte.
Det gäller att istället sälja så mycket lull-lull som möjligt istället för ökad kvalité utifrån förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1316901
AndS skrev: tor 16 maj 2019, 22:02 Precis, det finns material med låg vikt och styrka, men de kostar mera. Precis vad jag skrev.
Ta det på alla delar i bilen och räkna på tillverkningskostnad ;-)
De här bilarna har stor marknad hos de som kör dem i ca 3 år och påverkas inte.
Det gäller att istället sälja så mycket lull-lull som möjligt istället för ökad kvalité utifrån förmånsvärde.
Njä, VEAn är väl en ganska påkostad lågfriktionsmaskin, variabel oljepump, balansaxlar m.m.
Jag tror som sagt inte detta i första hand är ett fel som går att härleda till besparingskostnad vid tillverkning, antagligen istället en dimensioneringsmiss i ivrig jakt på friktionsreducering/bränsle och CO2-besparing. Kanske en underleverantör på rem som lovat för mycket.

Var för övrigt på Bilia idag i annat ärende (balansaxlar som börjat vina igen efter byte för ett halvår sen) och fick även offert på nästa service, 15 000 mil i mitt fall, numera kamremsbyte inkluderat. 10455 sek för basservice+kamremsbyte.
Teknikern verkade inte heller speciellt exalterad över den sänkta intervallen.
tjtj skrev:Självklart tråkigt att intervallet minskar, men det är i mina ögon en märkligt stor fokusering på kostnad för kamremsbyte generellt.
Om vi antar att ett kamremsbyte kostar 8000kr (rimligt?). Då blir kostnaden utslagen på 15000 mil resp 24000 mil följande:

8000/15000 = 0,53kr
80000/24= 0,33kr
Dvs milkostnaden fram till första kamremsbytet för era bilar ökar med 20 öre.
Totala milkostnaden för en hyfsat ny Volvo är säkert över 40kr/mil även om man har bilen fram till 15000mil.

Så ändrat kamremsintervall ger en kostnadsökning på storleksordningen 0,5% (självklart är mina siffror inte exakta, men de bör ge en hyfsad bild av kostandsökningen).
Med andra ord: ligg inte sömnlösa och gräm er över detta :-)
Jag accepterar att vi har olika infallsvinklar på vad bilägande får kosta /mil. :-)
Hög oljeförbrukning XC70 D5

Jag försökte lossa oljestickan men den s[…]

Konstig ljud framvagn

Hej allihop ! Det är en s60 2003 som har k[…]

Vi som beställt nya V60

Bilen har levererats till återförs&[…]

Kan du ta bilder på bpda sidor.?