Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaketheoldman
#1315303
Hej,

Vissa saker har kanske diskuterats här tidigare, men... Har fastnat för XC90 och kommer köpa en snart. Det finns dock vissa frågetecken som ni kanske kan hjälpa mig reda ut:

- "Vågar" man köpa en begagnad? Det skulle väl isf bli en -17. Läser man på forumet verkar ju folk ha haft "ganska" mycket problem med dessa bilar. Kan man äga en utanför garantitiden utan att bli galen/bankrutt?

- Ny eller beg? Det känns som begagnatpriserna ligger lite snett på denna modell. Jag förmodar att man inte lyckas få ~10% rabatt på begagnatpriset jämfört med när man köper nytt, eller hur ser det ut? Fick en offert på 650k för en ny, och tittar man på begagnatmarknaden så kan man hitta bilar med motsvarande utrustning som ligger på 550-570k för en 2 år gammal bil. Jag kan ju förstå att folk väljer att köpa nytt i så fall.

- T5:an, är det något att ha i XC90, eller är det ett dumt val? Har bara provkört D5:an. Den var ju ingen raket, men sen man fick barn kör man ju inte som en biltjuv längre så den är väl helt ok prestandamässigt. Är dock inte så förtjust i dieselknatter. Vi kör inte så mycket heller, max 1500 mil om året.

/Andreas
av Malmstroem
#1315317
Jag köpte en ny XC90 D5 för 1,5 år sedan efter att letat begagnat ett tag. Den har fungerat bra. Enda verkstadsbesöket är en vanlig service.

Jag köpte en lagerbil. Den hade ”rätt” utrustning och det gick att diskutera priset.

D5 är som sagt ingen raket, men för mig räcker den. Jag jämförde med en LandCruiser 150 och då är XC90 D5 raketsnabb.
av Lövet
#1315319
Skatten på en ny T5 lär inte vara rolig. Det kan ju vara ett argument för att välja en som är reggad innan 1/8 -18.

edit: 8116kr/är är det
av V70_2005
#1315333
Tror D5 är ett bättre val än T5. Ingen större prestandaskillnad men lägre bränsleförbrukning. Kör själv t6 2018 och älskar den. Inga problem alls på 1,5 år och 2800mil. Så t6 är min rekommendation, går mjukt och tyst men lättar nästan vid omkörningar.
av JimmyK
#1315385
V70_2005 skrev: tis 07 maj 2019, 17:13 Tror D5 är ett bättre val än T5. Ingen större prestandaskillnad men lägre bränsleförbrukning. Kör själv t6 2018 och älskar den. Inga problem alls på 1,5 år och 2800mil. Så t6 är min rekommendation, går mjukt och tyst men lättar nästan vid omkörningar.
Förbrukning på T6? Jag kör idag d5 som ska bytas, har en förbrukning kring 0,84 vid pendling till jobbet mycket motorväg
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1315388
av V70_2005
#1315402
Tror inte t6 drar mer än en t5 vid normal körning.

På dom senaste 2500 mil och 41 tankningarna har den snittat 0,95 vid blandad körning. Har haft individuella tankar mellan 0,78-1,21 l/mil.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]