Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GustafSmåland
Hej på er.

Jag kör nu en xc90 d5 inscription 2016 men väntar på en xc90 t8 rdesign 2019. På den nya är det mer lull-lull, såsom luftfjädring, B o W ljudsystemet och större hjul.

Saken är dock den att jag aldrig har testat en t8, eller luftfjädring eller r-design.

Är det någon som vill och har lust att sammanfatta skillnaden mellan en d5 och en t8 och kanske det andra också?
av stevvee
GustafSmåland skrev: tor 28 mar 2019, 13:28 Hej på er.

Jag kör nu en xc90 d5 inscription 2016 men väntar på en xc90 t8 rdesign 2019. På den nya är det mer lull-lull, såsom luftfjädring, B o W ljudsystemet och större hjul.

Saken är dock den att jag aldrig har testat en t8, eller luftfjädring eller r-design.

Är det någon som vill och har lust att sammanfatta skillnaden mellan en d5 och en t8 och kanske det andra också?

B&W ljudet är grymt! Och du kommer nog uppleva D5 som gammal när du väl börjat köra T8. Hur det är annars med bränsle osv för XC90 kan jag inte uttala mig om.
av stevvee
GustafSmåland skrev: tor 28 mar 2019, 14:06 Tack! Galenskap egentligen att köpa grisen i säcken så här. Men det låter ju betryggande. :-)
Gjorde det köpet med min V60 så kan ju förstå men du har ju en betydligt högre kostnad i inköpet.
Märker dock att T8 är ju bara snål om man kör mycket korta sträckor. Men som sagt, hoppa från T8 in i D5 gör att den känns supergammal, trodde inte skillnaden skulle vara så stor.
Det enda jag tycker är dåligt med B&W ljudet är att man kommer aldrig vilja ha någonting annat sen. Jag tog HK i V60 och ljudet är bra men inte ens jämförbart med B&W.
av Malmstroem
Jag har standard "High Performance" ljud i min XC90. Jag valde medvetet att inte lyssna på B&W innan, och HK fanns inte. B&W bedömde jag som för dyrt. Nu har jag lyssnat på B&W. Det är dyrt, men tycker du om bra ljud är det prisvärt.

Luftfjädring är bra så länge den inte strular. Det är en del som kan gå sönder, men det drabbar mest äldre bilar.

Lycka till med nya bilen.
av Siqqe
D5an känns föråldrad i jämförelse med T6/T8. Jag har en V90 T6 (typ samma grundmotor som T8) och en XC90 D5 och jag kan ju säga att skillnaden är enorm. Att köra D5:an känns som en 15 år äldre bil.

Sen beror det väl på vilken typ av körning också. Ska du dra husvagn, tunga släp osv så kan jag tänka mig att D5:an är mer lämplig.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Med risk för att låta enkelspårig, men T8 flyttar ju på sig duktigt i powerläge, även i tunga XC90.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Kan bara fylla i det andra har skrivit. T8 har prestanda så det räcker och blir över. Jag har kört D5 Demobil och visst är det skillnad och bör vara det också då det är två helt olika drivlinor.
Har tidigare haft Inscription och nu R-Design, ingen som helst skillnad förutom exteriör skillnad till vad jag anser fördel till R-design
B&W är fantastiskt, har provkört nya V60 med Harman Kardon och är imponerad av det ljudet också. Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan även om det är en ganska stor kostnad.
av GustafSmåland
Det låter verkligen lovande!

Jag trivs redan enormt med min D5 så T8 låter som en upplevelse utöver det vanliga.

när jag valde förra gången kändes inscription som det självklara valet utseendemässigt, men nu har jag ändrat mig. Förmodligen för att R-design känns nytt.

Jag är lite orolig för luftfjädringen, inte för komforten men för att det låter som om den kan gå sönder. Men offroadläget kommer jag verkligen att ha nytta av. Min stackars bil befinner sig sorgligt mycket på åkrar och på skogsbilvägar.
av Malmstroem
Det låter inte som om du kommer att ha kvar bilen så länge att det blir ett problem, med tanke på att du redan byter din D5 mot en T8. ;-)

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]