Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Är det någon som testat att lasta tvättmaskin eller torktumlare i V90? Givetvis med fällda säten men går det? Min nya kommer inte ha dragkrok så jag måste lösa det på något sätt. Det är en längre transport och inte bara från affär -> hem.
av AndS
Kan vara bra att notera att underkant på tak inte är plant baktill vid luckan och att det finns en liten lasttröskel så även bredd/längd kan påverka vad ni får in i bilen.
Jag körde hem en större kartong som hade 1-2 cm tillgodo vid mätning i mitten men tog i kanterna på taket vid sidorna, så det är ca mått både 69 och 70 cm ;-)
av refbob
Varför köper man en tvättmaskin i en affär? Beställ på nätet då kommer den till din ytterdörr. I princip gratis transporter nu för tiden.En tvättmaskin är väldigt tung att trixa in i en skuff. Akta ryggen och bilen. Så ovärt....
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag har samma problem köpt ny maskin hemma (med hemleverans) den gamla skall jag ta ut till sommarstugan. Om jag inte vill vänta på att släpkärran skall tina fram så får jag stoppan in den i Volvon.
av AndS
refbob skrev: tor 07 mar 2019, 05:33 Varför köper man en tvättmaskin i en affär? Beställ på nätet då kommer den till din ytterdörr. I princip gratis transporter nu för tiden.En tvättmaskin är väldigt tung att trixa in i en skuff. Akta ryggen och bilen. Så ovärt....
Frågan var storleken på vad man kunde lasta, tvättmaskin eller torktumlare. ;-)
Kommer själv att köra ut en nästan ny spis till fritidshuset i bilens lastutrymme.
Man köper väl en kombi för att kunna lasta, det är ju inget skådebröd :-)
av stevvee
AndS skrev:
refbob skrev: tor 07 mar 2019, 05:33 Varför köper man en tvättmaskin i en affär? Beställ på nätet då kommer den till din ytterdörr. I princip gratis transporter nu för tiden.En tvättmaskin är väldigt tung att trixa in i en skuff. Akta ryggen och bilen. Så ovärt....
Frågan var storleken på vad man kunde lasta, tvättmaskin eller torktumlare. ;-)
Kommer själv att köra ut en nästan ny spis till fritidshuset i bilens lastutrymme.
Man köper väl en kombi för att kunna lasta, det är ju inget skådebröd :-)
Alla vet att man köper kombi för att det är snyggt! När man skall åka med packning hyr man in en dhl lastbil så man slipper skita ner bagaget!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndS
Nä, när man enbart går på design blir det någon av de andra fordonen men då blir det i princip inget lastutrymme oberoende av två eller fyra hjul, och så ska det vara rätt väder dessutom, vet inte alla det ;-)
av Rådlös
En synpunkt till på detta med lastutrymmet i en combi eller på en släpkärra. Jag har själv en V70 med dragkula så jag har prövat båda.
I vissa fall är det enklare med en släpkärra om det gäller lite tyngre gods. Tänk att man skall lasta t.ex en hushållsmaskin. Den väger några kilo och man vill ha den en bit in i lastutrymmet. Då kan man tvingas att stå som en "vinkelhake" och kanske jobba med något inne i bilen, spännremmar eller annat. I sådana lägen kan det vara en fördel med ett släp där man kan stå och även gå runt släpet för att fästa spännremmar (om vi nu tänker oss dom som exempel)
Men sedan finns det naturligtvis 100 andra faktorer att ta hänsyn till eller rätta sig efter, det aktuella vädret, skall man köra långt med ett släp, är det bra vägar, vad har man för lyfthjälp när man kommer fram osv.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]