Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Har en xc70 my16 idag och funderar på att byta till en v90 CC. Kommer jag bli mycket besviken på bagaget? Har både hundar och barn. Verkar vara både smalare och lägre i skuffen + avsneddad. Personligen tycker jag v60 är en snyggare bil med snyggare bakända. Men den är ju ännu trängre på alla mått..
av Malmstroem
Med hundbur är V90 mindre än XC70. Den är nästan exakt lika stor som en Audi A6. Jag fick det inte att fungera med två hundar och två ungar. Därför blev det en XC90 för mig.
av refbob
XC90 är ju en fin bil. Men för dyr. Synd att Volvo sneglar för mycket på de Tyska bilarna även i bagaget. Stora på utsidan men små på insidan i vissa stycken. Nästan alla SUVar är ju stora på utsidan men med liten skuff.
av Flajjan
Bagageutrymmesmässigt är det XC90 som gäller om man har behov av stort utrymme.
XC60 är betydligt mindre.
V90 har en form som gör den något omöjlig - om man uppskattar en lättstuvad 4kantig låda - som XC/V70
av AndS
Glöm inte bort att det skiljer i höjd mellan V90CC och XC90, det avgjorde vårt val av bilmodell.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev: lör 09 feb 2019, 10:52 Det enklaste är nästan att ta sitt pick och pack och prova.
Och googla te.x v90 blueprint. Då får man fram många mått på bilen på en ritning :)
Användarvisningsbild
av Himself
V90-ägare med hund och småbarn här: när man kör in barnvagn (Emmaljunga NXT90) med sittdel och skötväska etc så tycker hunden att det är trångt. Sen är han iofs en 45 kilos Golden Retriever... sen att han är en liten klagorackare då han faktiskt faktiskt sitter/ligger/vänder fortfarande på sig utan större problem är en annan femma.
Användarvisningsbild
av razorfish
refbob skrev:Har en xc70 my16 idag och funderar på att byta till en v90 CC. Kommer jag bli mycket besviken på bagaget? Har både hundar och barn. Verkar vara både smalare och lägre i skuffen + avsneddad. Personligen tycker jag v60 är en snyggare bil med snyggare bakända. Men den är ju ännu trängre på alla mått..
Det skiljer bara 15 liter i lastutrymme mellan XC70 och V90CC (uppfällt baksäte) men det är mer formen som gör den stora skillnaden om du frågar mig (har haft flera XC70 innan jag bytte till V90CC). Den där audi-bakluckan / hatchback är inte helt lyckad för oss som lastar lite. Tar tid att vänja sig vid. Jag har inte vant mig än, på 13 månader...
av AndS
Något som är smidigt om man inte har 1-2 passagerare bak är att ett eller två knapptryck så har man förlängt lastutrymmet utan att behöva röra lastnätet.
Är något som vi värderar högt utifrån vår användning. Däremot saknar jag funktion att kunna fälla passagerarryggstödet fram för att få en slät lastyta på ca 3m som fanns på V70N-modellen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]