Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGunnang
#1297795
Jag behöver köpa snökedjor för en resa till Alperna.
Vi har en V90 CC och jag har beställ kedjor från Mekonomen för däckdimensionen 235/55-R18. Jag har nu hört från en kollega (med en äldre V60) att det inte fungerar att sätta kedjor som fästes på baksidan av däcket på Volvo utan att man behöver ha de sjukt dyra originalkedjorna König K-Summit till Volvo. När jag kollar på König, Bilia eller Volvos hemsidor så rekomenderas bara modellen som inte sitter runt däcket på insidan.
Är det någon som har erfarenhet av att sätta snökedjor på en V90 eller V90 CC?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1297827
Kan han mena att du har så lite plats över i hjulhuset? Har man köpt för rätt dimension så passar de. Mekonomen, biltema eller König spelar ingen roll, så vida du inte ska ha de på hela vintern.

Vill även rekommendera dig att provmontera de hemma i torrt garage en gång om du inte har gjort det på ett tag. Jag gör så kanske vart annat år, så j-a trist det är att stå i slask när man inte vet och minns hur man gör. Så var det för mig första gång i alla fall :-D Ha även med ett par billiga handskar som kan ta smutsen och skydda mot kyla.
av V70_2005
#1297903
Det är för trångt på insidan sägs det så traditionella kedjor (299:- på Biltema typ) funkar inte.
av HenrikCe
#1364076
Hur blev det, MartinGunnanG? Går det att köra vanliga Mekonomenkedjor fast det är mot rekommendationen?

Eller är det så pass trångt innanför hjulet så man måste köra utanpåliggande?

Jag kör 235/50-R19 däck på V90CC och det kanske isåfall är så att man klarat sig med vanliga kedjor om man valt mindre däck?
(Jag behöver också köpa kedjor på Österrike-lag och behov)
Användarvisningsbild
av sewen
#1568373
HenrikCe skrev:Hur blev det, MartinGunnanG? Går det att köra vanliga Mekonomenkedjor fast det är mot rekommendationen?

Eller är det så pass trångt innanför hjulet så man måste köra utanpåliggande?

Jag kör 235/50-R19 däck på V90CC och det kanske isåfall är så att man klarat sig med vanliga kedjor om man valt mindre däck?
(Jag behöver också köpa kedjor på Österrike-lag och behov)
Gammal tråd men kanske hjälper det nån annan. Jag har samma dim på mina däck och kör med vanliga snökedjor som fästes på insidan av däcken. Kört kanske 5 gånger och ca 4km / gång. Funkat fint utan att ta i ens vid fullt rattutslag. Och har tom stänkskärmar.
Alltså gjort två fel: Dels kört med större däck an rekommenderat och dessutom haft kedjor som täcker flera sidor. Däremot har jag inte testat att ha kedjor på även bak. Nån som vet varför Volvo säger att man endast ska ha fram, även på awd?
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... anged=true
av least
#1568451
Du är väl ändå läskunnig verkar det som?

Volvos bilar är primärt framhjulsdrivna merparten av tiden, även om de är utrustade med AWD.

"På bilar med framhjulsdrift får snökedjor bara monteras på framdäcken, medan bilar med bakhjulsdrift måste utrustas med kedjor på alla fyra däcken för att säkerställa dragkraft bak och grepp fram. Bilar med fyrhjulsdrift måste också ha snökedjor på alla fyra däcken."
Användarvisningsbild
av sewen
#1568455
Då ska du också få en länk att läsa: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ift&page=0

Den här tråden handlar inte allmänt om drivningen på Volvos bilar med AWD utan specifikt om snökedjor till V90 Cross Country. En bil som Volvo enligt länken benämner som fyrhjulsdriven. Kanske inte hela tiden nej, men alltid från stillastående och relativt ofta när väggreppet är dåligt. Alltså precis vid de tillfällen man har behov av snökedjor. Därför menar jag att den sista meningen du citerar (Bilar med fyrhjulsdrift måste också ha snökedjor på alla fyra däcken.) bör gälla på en V90 CC.

Varför ska man inte ha snökedjor på alla däcken när man har V90 CC? Vad gör det för skada liksom?
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]