Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maisa
Vad har ni införskaffat för takräcken och köpt var?
Tycker att 1800-2000kr är dyrt via bilia exempelvis samt att jag skulle behöva sådana 4-kantiga bars så jag även kan använda de till min takbox...

av least
Originalräcket är inte dyrt om man ser till kvalitet, passning och det faktum att det är låsbart.
Men fyrkantsprofil får man skaffa på annat håll, och då fungerar det väl med valfritt som passar bilens rails?
av Xanthopteryx
Originalräcken är Thule.

Jag körde Thule Wingbar (inte Edge), dels för att det ger lite mer flexibilitet om man byter bil men också för att jag tycker de är snyggare än edge och dessutom blir det mer plant om man skall köra skivor och annat.
Passade på på Mekonomen när det var rea (kommer ju titt som tätt om man har medlemskort och e-post registrerad där) så blev nästan 25% billigare då.

Thule har även fyrkantsrör om du nu vill ha det, och det är samma fötter och bilinfästning så vill du ha Wingbar också kan du bara köpa till sådana rör och så byter man fötterna och bilfästet när man vill köra med WIngbar. De är, vad jag testat hittills, redigt tysta faktiskt.

Har en bild någonstans.
av Speedson
Är det till XC90 eller V90 som det gäller?

Gällande V90, går originaltakräcket att förvara under lastgolvet när det inte används?

Har till min SAAB 9-5 ett originaltakräcke som på ett smidigt sätt går att förvara under lastgolvet, väldigt bra då man alltid har det till hands om man råkar behöva frakta nått stort.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag köpte mina Volvo original till XC90 på blocket. "använda en gång", men det såg faktiskt ut så också.

1500 kr betalade jag, men det har funnits för 1100 kr också..

Hoppas bara boxen passar. Någon som vet kanske? Packline F, med sådana fästen som man spänner med ett vred.
(dålig förklaring 🤣)

Eller kommer jag bli tvungen att köpa T-skruv?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Boxen passar, vreden med. Hade de som följer med som är 5cm några gånger men fann en uppsättning billigt som är 9cm nyss. De kommer iaf att greppa om mina wingbar hela vägen. Egentligen spelar det ingen större roll, sätt de främre så de pekar framåt och de bakre tvärtom

Har diskuterat det här :-). viewtopic.php?t=136740
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Perfekt!
Tackar! 😀

Ska provmontera imorgon..

Var hittade du annars dina 9 centimeters och råkar du ha något artikelnr?

R9525 heter en modell, med det kanske är den korta på 5 cm...?

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?