Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Epitaph
Byggde en idag för beställning....trots att säljaren trodde leverans i jun. När jag kom hem noterade jag att den var markerad som slutsåld. Innebär det att jag kommer få en my20? När börjar de tillverkas?
Och när det ngn som har info om ev. Förändringar mot nuvarande modell? Det känns iaf som det blir lång väntetid
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Modellår. Inte årsmodell. Det inte samma sak. Dom två stora ändringsinförandena på volvo ligger vanligtvis runt vecka 17 och runt vecka 46.
Användarvisningsbild
av Hanzon
När jag inledde dialog med ÅF när jag skulle beställa i oktober fick jag till svar att MY19 eventuellt kunde bli slutsåld och MY20 skulle tidigareläggas enligt Volvo, normalt sker MY byte april/maj. En MY19 beställdes med leverans vecka 5, hör med din säljare om MY20 kommer tidigareläggas, det borde dom i så fall blivit informerade från Volvo.
Leveranstiden för min blir 4 månader.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Fjonsson skrev: fre 21 dec 2018, 00:16 Modellår. Inte årsmodell. Det inte samma sak. Dom två stora ändringsinförandena på volvo ligger vanligtvis runt vecka 17 och runt vecka 46.
Visste att det skiljer mellan årsmodell och tillverkningsår, men inte att det skiljer mellan årsmodell och modellår..

Vad skiljer? 😀
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Årsmodell är ett gammalt uttryck som inte används i branschen längre om man inte träffar på en slutkund som fortfarande använder det.
Man kan säga att årsmodell fokuserar mer på NÄR bilen är byggd medans modellår fokuserar mer på vilken byggstatus bilen har. En bil med byggvecka 16 eller 18 kan vara bilar med helt olika status.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Nja.. Jag håller inte riktigt med. 😊

Du har säkert rätt i att benämningen årsmodell inte används i samma utsträckning längre, utan är ersatt av modellår.

Men årsmodell syftar ju också på vilken byggstatus bilen har, eftersom man redan tidigt, även när jag sålde bilar, skiljde på årsmodell och tillverkningsår. Där årsmodell syftade på vilken utformning bilen hade.

Nedan är saxat från wayke.se, som ägs av flera av de större bilmärken som tex Volvo och VW och MRF.

"Årsmodell/Modellår 2017: Innebär att bilen är byggd i spannet 2016-07-01 – 2017-06-30."
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Som jag skrev så är årsmodell så rotat ute bland konsumenterna så man använder det när det är lämpligt.
Sen är det ju det där en mycket grov förenkling. Som tidigare sagt så har Volvo ändringstillfällen vecka 17 resp 46.
Två bilar av samma status kan alltså byggas i början av juni och i slutet av juli.
Två bilar som byggs vecka 45 resp 47 kan vara av helt olika status.
Årsmodell härstammar från en tid när omställning av produktionen gjordes under sommaruppehållet. Så gör man inte numera utan ganska stora förändringar går utan att produktionen stannar.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Fast modellår ändras ju också bara en gång per år, så det som händer v46 regleras ju varken i modellår, årsmodell eller tillverkningsår...

Jag förstår fortfarande inte skillnaden. Du menar att årsmodell syftar på när bilen är byggd. Vad skiljer det sig mot modellår? Det syftar ju också på när bilen är byggd. Alltså före eller efter v17.

Men jag håller med om att det snarare beskriver vad det är för utrustning och utseende bilen kommer med än när den är byggd.

Innebörden av de två orden tycker i alla fall jag är samma.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]