Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
När slänger ni på vinterdäcken? Hjulskifte och förvaring har jag men balansering ingår inte? Ska man göra det trots att de var i balans i våras?
av UnleashFusion
det beror helt på väglaget men oftast brukar det bli mitten av oktober som tidigast;om det snöar mycket tidigare så blir det i början av oktober
Användarvisningsbild
av joel80
Jag brukar få på dom när det börjar bli minusgrader på mornarna. Men då det redan varit ett par frostmornar håller jag ut lite extra i år.. Känns omotiverat att köra dubbdäck Gävle-Stockholm en massa gånger redan nu..
Användarvisningsbild
av Perra83
Hade -2,5°C igår morse. Farsan har redan satt på dubbdäcken.
Jag byter nog om några veckor el om en månad. Vädret bestämmer.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag kör friktion så jag byter gärna lite tidigare när vädret är fint (har bytt i snöstorm flera gånger förr ;-) ) Men än väntar jag några veckor (Stockholm)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt får vädret bestämma. Jag brukar titta 10 dygn framåt, då ser man åt vilket håll det går och hur omgående hjulen måste på.
Jag kör på friktion, så byter hellre lite tidigare än vad många med dubb brukar göra.
Om 3 veckor blir det en ny 100-milatur. Tänkte köra den med sommardäcken...
av stevvee
Det många missar är att dubbdäck behöver gå en del asfalt innan snön kommer. Asfalten hjälper dubben att fästa ordentligt i gummit och kommer även ge bäst grepp över tiden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
stevvee skrev:Det många missar är att dubbdäck behöver gå en del asfalt innan snön kommer. Asfalten hjälper dubben att fästa ordentligt i gummit och kommer även ge bäst grepp över tiden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut.. Jag vill gärna hinna få på dem minst några dagar innan det där första snökaoset som alltid verkar komma i Stockholm. Men att ligga och pendla Gävle - Stockholm allt för många mil på dubbdäck med skapligt hög temperatur försöker man ju undvika.
Men vägrar bli ställd av väder. Har bytt till vinterdäck i slutat av april en gång.. P.g.a en 80-milsresa och varning för en sen snöstorm. Bokade tid för sommardäck direkt när jag bytte till tre dagar senare. Bild Det fick vara värt dom hundringarna.
av AndS
Beror ju på var du kör i landet. På vissa ställen i norr bör de väl ligga på redan nu medan här i söder kan man vänta minst en månad.
Och sedan beroende av hur tvingad man är att köra eller om det finns andra alternativ.
Personligen anser jag att man bör vara mera restriktiv med dubbdäcken utifrån slitage både på däck och vägar.
Kör dubbfritt och de åker på någon gång i slutet av november men då är vi nere i södra Götaland och vid kusten. Min fru pendlar några mil om dagen och den bilen brukar få på de dubbfria i slutet av oktober då det inåt landet skiljer sig i väglag.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]