Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

1.) Är det någon skillnad på komfort på S90 och V90? Tänker främst chassi men även buller.
2.) Är bensinbil mjukare i dämpare än diesel (ryckte jag hörde om v70 förr)?
3.) Är skillnaden i stötighet på 17" och 18" hjul märkbar på s90/v90? Körde 19" idag och det var inte min grej, inte katastrof men för stötigt.

Referens, åker nyare xc70 med 16" och nyare v60cc med 18" (avskyr denna pga stötigheten).

Ska åka och provköra så snart jag kan men vill gärna höra era åsikter. :)

Tack på förhand!
Jag svarar mig själv. :)

Provkört 18" och 19" idag. 18" betydligt bekvämare och jag är lite chockad hur s90 kan vara så bekväm... trots fälgarna. Trodde det var luftdämpare men icke sade säljaren. V90 och S90 har gissningsvis samma stötdämpare och chassi(?) men jag upplevde s90 som bekvämare och tystare.

T4 är riktigt tyst, vibrationsfri och fin. D4 var helt ok med men jag föredrar bensin.

Det var bra kampanjer denna helg på S90 t4 business advance med automat årsm 2018 (ny bil) för 299 000kr inkl vinterhjul på fälg och valfritt tillbehör för 4000kr känns som ett bra pris. Förvisso bara lagerbilar, men de duger åt mig.

Lyssnar gärna till era s90/v90 upplevelser. :)

Instämmer ni?
Min upplevelse är också att S90 är lite tystare i kupén, men det är väl så generellt när man jämför sedan och kombi, att den förstnämnda är/upplevs tystare.
fjohan82 skrev:Min upplevelse är också att S90 är lite tystare i kupén, men det är väl så generellt när man jämför sedan och kombi, att den förstnämnda är/upplevs tystare.
Ja inget konstigt, ena har öppet till bakluckan medans andra har stängt. Det gör väldigt mycket på ljudet

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]