Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1266429
Hej,
Ska byta upp mig från en v70 och har fastnat för v90cc och xc90.
Fantastiskt fina bilar! Helt såld efter provkörning.

Hybriderna är tyvärr utom räckhåll så nu är frågan diesel eller bensin. Sorry!
Jag kör ca 2500 mil om året. Grovt räknat kanske det skiljer ca 10000kr om året i förbrukning?
Det skulle man kunna leva med om man går på t6. Skatten vet jag inte om den skiljer.

Jag kör dock båtsläp 1400kg ca 200-300 mil om året vilket då kanske kan vara en fördel med dieseln.
Är lite bekymrad över värdeminskningen på en diesel och kanske är det overkill att välja bil efter ett behov på 200-300mil.

Vad tror ni om värdeminskning på t6 vs d4? Och vilken bil hade ni valt?
Gissningsvis behåller jag bilen i 3-4 år sen kanske det är el eller något annat som gäller.

Ytterligare ett alternativ är att avvakta något år till och köpa en hybrid när dom kommer ner i pris.
Men hur kul är det att vänta....

Tacksam för input, jag har kört fast här :)
Det gäller ett privatköp.
#1266443
Diesel alla dagar. Går att köra på stor del förnybart, lägre förbrukning, färre farliga utsläpp.
Betänk en hög förbrukning och höga bränslepriser... Vem vill ha en törstig bensin om soppan kostar 20-25 kronor litern?

Diesel finns och kommer finnas länge. Diesel lär alltid uppskattas, och ju färre dieslar på marknaden, desto högre priser.
#1266451
KÖp vad hjärtat säger och skit i andrahandsvärdet, det kommer troligtvis ha större inverkan hur du har skött den och skick när det gäller andrahandvärdet än
diesel/bensin val, och nu för tiden verkar ju det nya skattesytemet ha gjort alla Diesel och Bensinbilar i stort lika dyra i fordonsskatt..... Det som enda som kan
tala mot D4 är väl att det har blivit en storsäljare bland leasingkonsumenterna vilket gör att det troligtvis kommer finnas en hel del ute på marknaden, men tror
inte att det kommer påverka nämnvärt, finns en köpare till varje bil
#1266496
Min förutsägelse är att den dyraste bilen kommer att ha högst värdeminskning i kronor. Jag tror inte att den procentuella skillnaden i värdeminskning blir speciellt stor.

Billigaste ägande torde du få med en D4. I V90 tycker jag den räcker. I en XC90 vill i alla fall jag ha D5. T6 torde bli dyrare, men vill du ha mer effekt och slippa dieselknatter så kan det mycket väl vara värt det.

Alla varianter klarar av att dra båtsläp.

Välj det DU vill ha. Det är så pass mycket pengar att det ska kännas rätt för dig. Rent objektivt är alla varianter fina bilar.
#1266504
Tack för input!
Det lutar åt en d4 i en v90 cc för min del. Har kanske reagerat för starkt på dieselhets debatten....
Jag trodde inte att en t6 var så mycket törstigare men är skatten likvärdig torde det bli mer ekonomiskt med en d4 och kanske mer miljövänligt då jag nästan enbart kör motorväg och ganska långa sträckor i taget.
#1266529
Definitivt mindre miljövidrigt med D4, och tankar du minst 50 procent HVO blir det ännu bättre, och kör du 100 procent ännu bättre. Inte godkänt för 100 ännu men flera tankar det redan utan problem.

För övrigt tycker jag inte motorn hörs särdeles mycket invändigt. Utvändigt är det ett hyfsat mjukt dieselljud tycker jag.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]