Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har nu haft vår V90 sedan i påskas, köptes ny med allt vad det innebär. Nöjda och glada i stort. Men har utmed dessa månader upptäckt ett par smågrejor som vi förstås vill få åtgärdade, bland annat:
Höger spolarlock stänger inte alltid helt.
Vänster 360-kamera är ibland helt svart.
Och så vidare.

Så det är hittills (peppar peppar) inga stora grejor som påverkar körningen/säkerheten som så men ändock irriterande. Hur gör man med sånt här? Spontant tänker jag att vi dokumenterar så mycket vi kan och inför första servicen så meddelar vi vår PST om detta så att denne kan ta höjd för kontroll av vår lista. Rätt eller fel?
Eller bör vi kontinuerligt meddela PST om detta som kanske för logg på saker och ting inför just servicen?

Hur funkar det egentligen, och hur gör ni?
För alla andra garantier och reklamationer gäller ju att fel ska påpekas direkt när de upptäcks. Jag hade nog också gått på det spåret om det var jag. Mail är bra för då finns allt skriftligt.

För verkstan innebär det ju också en viss möjlighet att vara lite förberedd om det är något de inte gjort hundra gånger redan.
Kontakta PST och beskriv felen detaljerat, gärna med ett besök, blir enklast så...
Denne lägger in det i datorn när du är där, eftersom ni samtidigt bokar en tid.
Det kan vara delar som ska beställas etc.
Dokumentera har jag aldrig gjort, mer än hur, när och var felen uppstår/visar sig...
För min del talar jag oftast om direkt när det blir nått fel via mail, (för dokumentationens skull), ofta i kombination med telefonsamtal. Min bil kostade "många pengar", då ska den också fungera, eller hur. Vissa mindre fel har vi kanske tagit vid senare tillfälle, lite mer grava oftast så direkt som går.
Sen, att det ibland blir lång väntetid innan man får komma in, det beror mer på att dimensioneringen mellan verkstadsresurser och Volvo's kvalité inte är i paritet...
Med den "moderna produktutvecklingen", så verkar det som man har hoppat över eller förkortat sluttesterna och oss kunder göra detta, där man då hjälper dom som gnäller mest, känns det som.
De har för det mesta aldrig tid på service att göra något utöver, så jag brukar ta det med PST direkt på tlefon och så bokar han in en tid för felsökning, oftast blir det en tid för felsöknig och sedan får man en ny tid för åtgärd.

Och tyvär kan det ta lååång tid innan allt är ordnat, min nybilsgaranti gick ut i April i år och jag har symtom som funnits sedan bilen var ny som ännu inte är fixat.

Nu ska den in på åtgärd om 3v för bla byte av båda stötdämpare fram + lagring, byte hela instrumentbräda, byte infotaiment modul,
Ta det direkt, kör in till verkstaden och visa din PST de fel du har så får han boka en tid åt dig direkt.
Har aldrig upplevt problem med att göra så, tvärtom så har det fungerat otroligt smidigt, ofta får jag tid nästan omgående för att fixa felen.
Jag har ofta åkt förbi eller mailat min PST rätt direkt, men beroende på felet och hur nära inpå service är ibland väntat tills dess. Då lägger PSTn in att fixa de grejerna också när man bokar tid så att det avsätts tid för garantiarbetena.

Är det saker som varit väldigt störande eller viktiga funktioner har jag åkt in direkt. Min tekniker har då vid flera tillfällen tagit in bilen direkt för att t.ex kolla felkoder och vid flera tillfällen kunnat lösa problemet direkt.
Tack allihop, det verkar som att ni är ganska överens om hur det "bör" gå till och jag rättar mig i ledet och gör helt enkelt så med. Dokumentation av händelserna har jag enbart för sakens skull då det inte ALLTID är på vis x och y utan det verkar uppstå helt slumpmässigt. Visst, de kan ju ta mig på orden men en bild eller två skadar ju inte.

Min verkstad ligger dessvärre inte "nära" längre så det blir smått omständligt att åka in för varje grej som dyker upp, men jag börjar helt enkelt med att kontakta min PST där och se vad han tycker. De två funktioner jag nämner ovan som spökar mellan varven kan jag stå ut med ett tag till, de är som sagt inte avgörande alls. Men om någon säkerhetsfunktion hade ballat ur så hade jag åkt dit och parkerat på en gång förstås.

Återigen, stort tack! Alltid skönt med lite kött på benen. :)
Du vet väl att du inte behöver åka till den återförsäljaren där du köpte bilen? Även om det känns mer rätt att göra så, så kan du anlita en närmare dig. Förklara läget, att du flyttat. Då blir dom nog extra välvilliga för det kan ju bli en ny kund som kommer för service också.
Jag kommer inte ihåg om du tecknade serviceavtal när du köpte din, men det gäller bara hos den handlaren som du köpte bilen hos.
Hur är din relation med din nuvarande PST? Är den fantastisk så förstår jag att du helst kör dit där han finns.
Men detta visste du kanske redan.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]