Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Retar mig som fasiken på att farthållaren automatiskt kopplar ur sig med ett högt *PLING* om man inte använder den på ett tag. Själva urkopplingen kan jag stå ut med (även om jag har väldigt svårt att förstå varför funktionen överhuvudtaget finns), men själva *PLING*-andet är jäkligt irriterande, om inte annat för passagerarna som undrar över vad som händer.

Är det någon som vet om det går att stänga av ljudet och/eller kan förklara vad som är så rackarns bra med funktionen över huvudtaget?
Xanthopteryx skrev: fre 03 aug 2018, 18:04 Om du inte använt farthållaren? Hur menar du nu? Eller menar du pilot assist, när du inte håller i ratten?
Du har ju en på/avknapp för farthållaren, varefter du ställer in hastigheten.
Jag antar att TS menar att det är när "första steget" är aktiverat, men ingen hastighet inställd, som den slår ifrån detta per automatik.
Sorry, det var jag som var otydlig i ursprungsfrågan.

Jag ligger och kör med dynamisk farthållare alt. pilot assist, men väljer sedan av någon anledning att bromsa så att farthållaren stänger av sig. Använder t.ex. denna möjlighet vid 2+1-vägar med väldigt varierande hastighet för att slippa hänga på full gas - full broms när närmaste bilen framför bara måste kasta sig om...

Så längt allt väl, dvs jag har tillbaka kontrollen och kan när som helst klicka Resume på kontrollen vilket återaktiverar tidigare läge.

Om jag däremot av någon anledning väljer att inte klicka Resume kommer efter x antal minuter (inte speciellt många) ett högt *PLING* och ett felmeddelande som säger att farthållaren är deaktiverad. Det enda som egentligen har hänt är att jag inte längre kan välja Resume utan måste trycka på Set för att återaktivera.
Att den deaktiverar möjligheten till Resume kan jag köpa, finns säkert tankar om att man inte ska råka göra resume till 140 när man sitter på 50-sträcka. Däremot fattar jag inte varför bilen måste säga till att den deaktiverar med nästan samma ilskna ljud som när city alert(?) varnar för att bilen framför kör väldigt mycket saktare än man själv.
Alla andra bilar jag har haft har helt enkelt bara låtit bli att svara på resume och tvingat föraren att göra Set igen utan att ge bort en örfil i samband med avstängningen.

Blev det tydligare då?
Hypoxia skrev:Om jag däremot av någon anledning väljer att inte klicka Resume kommer efter x antal minuter (inte speciellt många) ett högt *PLING* och ett felmeddelande som säger att farthållaren är deaktiverad.
Jag upplever inte att farthållaren "stänger av sig" för att den inte blivit återaktiverad inom viss tid. Enda gången den stänger av sig med ilsket ljud är när det blivit någon form av sensorfel (vilket har hänt 2-3 ggr under 3500 mil). Kan ju förvisso vara någon ny funktion i mjukvaran då min V90 -17 uppdaterades senast i januari? Är din uppdaterad senare?
Har en V90 -19. Den avaktiverade adaptiv farthållare när jag ställt den på 100, körde 2-1 väg och när de väl blev 2 filigt gasade jag själv till ca.120 och höll kvar där för att komma förbi en karavan. Detta gjorde den med en symbol samt ett snabbt *pling*. Inget överdrivet *pling*, mer som när du inte håller i ratten vid körning med pilot assist. Anledning till varför dom kopplar bort den vet jag inte men det är nog inget sensorfel eller liknande utan mer en funktion som Volvo valt att lägga in. Jag har knappat igenom alla inställningar och inte hittat någon inställning för att stänga av varningsljud mer än att du kan sänka volymen för varningssignaler.
Så har aldrig min betett sig.. Inte när jag kör på farthållare och av någon anledning måste bromsa.

Då håller den tidigare fart i minnet tills jag stänger av bilen.

Däremot stänger den av sig, som någon tidigare skrev, om jag gasar och håller hastigheten högre än vad farthållaren är inställd på under några minuter..
Va ute och testade typ alla olika sätt både på adaptiv och pilot idag. Stänga av med knappen, bromsa bort den, gasa..

ÄNDA gången den stänger av sej och plingar till är om jag gasar och inte släpper gasen på någon minut.

All övrig typ av avstängning ger inga ljud eller symboler. Stänger endast av och sparar hastighet i minnet.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]